Med 30-åriga Carolina Frände som ny konstnärlig ledare för Unga Riks, JAM:s fortsatta arbete med att skapa nya scenkonstformer och Cullbergbalettens säsongstart med tre nyskrivna verk av Johan Inger bäddar man gott för det framtida teaterintresset i landet. I båda förstnämndas fall kan man tala om en gemensam nämnare; samhällsengagemang, pjäser som inte bara har en avsändare utan också kräver en lika aktiv mottagare. I Unga Riks fall kan nämnas ett projekt av större dignitet, Barnens megafon, med Katti ”Bullen” Hoflin som konstnärlig projektledare. Hela 2000 barn på tio skolor i hela Sverige kommer att vara delaktiga i projektet. JAM kontrar med den politiska showen Gomorron Sverige som vill belysa demokrati, motstånd och konsten att ta makten – och där publiken tvingas fundera själva.
Scenkonst för alla
– Någon sade en gång att Riksteatern ska vara ett nav i svenskt scenkonstliv, vilket innebär att den ska stödja all scenkonst säger vd Peter Örn i ett försök att definiera Sveriges största teater med en mening.
Främjandet av externa produktioner står framför allt Riks Gästspel för. Deras uppdrag är att finna andra teatrar och producenter att samarbeta med. Till hösten är några av dem Cecilia Frode som får stå för teaterns änglavakt med sin Ängelen (turnépremiär i Borås 1/11). Vidare Västanå Teaters I onda ärenden som bygger på dramatiserade noveller av Anton Tjechov och Selma Lagerlöf (turnépremiär 30/9 i Hallstavik), Norrbottensteaterns Rigolettos dotter (urpremiär 10/10 i Östersund), Backstages Gifta vänner (turnépremiär 20/11 i Västervik) och Björn Gustafsons iscensättning av Mitt dubbla liv, ett verklighetsbaserat drama om Sarah Bernardts turbulenta liv med Anita Wall och Lars Lind i rollerna.
Queer ledordet på Unga Riks
– Vi kommer att jobba med temarubriker hösten 2003. Den gemensamma nämnaren för dem är att bryta mot konventioner och normer. Queer är ett av dessa teman, berättar Unga Riks konstnärliga ledare Carolina Frände.
På deras repertoar står, förutom Barnens megafon, bland annat en mycket lovande Regnbågsrummet, en ifrågasättande kabaré om könsroller i det upplysta landet Sverige. Lovande verkar också Tussilagoängen i regi av Frände själv och med hyllade Lucas Svensson som manusförfattare. Pjäsen utspelas framför kulisserna av 50-talets framtidsoptmistiska, äppeltrinda Sverige (urpremiär 24 oktober i Hallstahammar).
Johan Inger inleder sitt konstnärliga ledarskap av Cullbergbaletten med Tripp som består av tre verk varav ett är nyskrivet direkt för Cullbergbaletten.
Riks Drama har premiär på sin Människor på skithotell den sjätte september i Hallunda. Regissör är Europas nya unga stjärnskott, René Pollesch, som också har skrivit manus. I rollerna ses Stina Rautelin, Maria Ericson och Bente Danielsson (se dagbok från repetitionerna i Nummer).
Många nämnda, många glömda. Hela programmet finns publicerat på Riksteaterns hemsida. Se också vår video i länken uppe till vänster om artikeln.