När vinterns stjärnor lyser härPå med högtidshatten för Giron sámi teáhter som får Nummers utmärkelse Årets bästa föreställning i Norrland. Foto: Anders Alm
Fördjupning [2012-12-20]

Årets bästa föreställningar 2012 – redaktionens val

REDAKTIONENS BÄSTA 2012. Varje år utser Nummers redaktion Årets bästa föreställningar i Norrland, Svealand respektive Götaland. Nu tillkännager vi årets vinnare – två helvetesskildringar och en lysande vintersaga.

NORRLAND
När vinterns stjärnor lyser här av Ninna Tersman och Mona Mörtlund, Giron sámi teáhter/ Norrbottensteatern/ Tornedalsteatern, regi Josette Bushell-Mingo
Lysande tyckte Nummers Anna Hedelius, på plats i Kiruna, och skrev: ”Utan att hamna i pedagogik har Josette Bushell-Mingo regisserat en föreställning som berättar om utrensning, skam och etnisk rasism med utgångspunkt i samernas 1900-talshistoria. Detta i en uppsättning där flerspråkigheten inte blir ett problem, utan upphöjs till konst.”
Läs hela recensionen här.

SVEALAND
Den nya gudomliga komedin av Dante med flera, på Turteatern, regi: Erik Holmström
Nummers kritiker Anna Håkansson blev förförd av föreställningens alla finurliga finesser och skrev bland annat: ”Den nya gudomliga komedin är inspirerad teater i dubbel bemärkelse. Dante utgör utgångspunkt i denna totaluppgörelse med prestationssamhället, men på vägen ned i och upp ur inferno hinner vi passera såväl Charlie Chaplin som Roland Paulsen. Produktionen är förförisk i sin skenbara enkelhet och ensemblen utför stordåd.”
Läs hela recensionen här.

GÖTALAND

Fragmente av Lars Norén på Folkteatern, Göteborg, regi: Sofia Jupither
Nummers kritiker Lis Hellström Sveningson drabbades och skrev: ”Fragmente skulle kunna stanna vid att erbjuda ett distanserat kikande in i ett svart elände där ´några andra´ vistas. Men det är drabbande; existentiella gränser är hårfina, innerst handlar det om livsrum för oss alla. Galghumorn blir en dråplig överlevnadsstrategi som förenar scen och salong. Överlag är Fragmente på Folkteatern en imponerande kollektiv manifestation. Påträngande, som en sorgkantad kniv riktad mot själva samhällskroppen.”
Läs hela recensionen här.

Vinnarna av Nummers utmärkelser till Årets bästa föreställningar 2012 – redaktionens val kommer att föräras med diplom och blommor på Scenkonstbiennalen i Jönköping den 25 maj 2013.

Valet av vinnarna har gjorts av redaktionen i samråd med Nummers recensenter, bland de föreställningar som Nummer har recenserat under 2012.

Vi presenterar i dag också Årets bästa föreställningar – publikens val. Läs mer här.

Nummer.se

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

6
  1. Lars Eidevall 2012-12-20 02:39

    Tycker att redaktionen bör bevaka och recensera mer av svensk scenkonst för att tävlingen ska kännas intressant och relevant även idag.

    • Anna Hedelius 2012-12-20 06:18

      Hej Lars!
      Tack för din synpunkt!
      Vi skulle förstås gärna recensera ännu mer svensk scenkonst, men gör så gott vi kan med de medel vi har. Och ärligt talat – är 232 recenserade uppsättningar under 2012 så lite?
      (Dessutom har vi bevakat ett antal uppsättningar, scenpersonligheter och trender i intervjuer, krönikor och spaningar…)
      Vänligen
      Anna Hedelius
      Chefredaktör

      • Lars Eidevall 2012-12-27 02:58

        Den allmänna trenden är tydlig – mndre utrymme för analys av den fria och experimentella kulturen i media tyvärr. Också mer lokalperspektiv från Stockholm eller vilken som nu är hemstaden. Fram för mer analys och bredare belysning, viktigare än tävlingar. Ni gör ett bra och viktigt jobb i ett hårdnande mediaklimat!

        • Anna Hedelius 2012-12-27 06:42

          Tack Lars!
          Vi tar till oss vad du skriver och försöker hinna med att fylla på också vår fördjupningsavdelning (där analysen ryms) samt spegla scenkonst från Sveriges samtliga län; våra frilansare är spridda från Luleå till Malmö. Denna höst var jag själv i Kiruna för att recensera den uppsättning, som sedan vann pris som Årets bästa föreställning i Norrland – något som jag har förstått betydde mycket för den vinnande teatern, som kämpar i ett hårdnande teaterklimat…

      • Lars Eidevall 2012-12-27 03:06

        Bevakningen av den fria danskonsten är i princip borta ur danska massmedia, och samma trend syns tydligt i Sverige om ni tittar på danstidningen på nätet och på andra ställen. Känner ni inte av samma trend, dvs minskat utrymme för frilansare som skriver om den fria dansen?

        • Anna Hedelius 2012-12-27 06:49

          Visst har det blivit minskat utrymme för kritik över huvud taget i media. I nummer försöker vi bevaka både traditionell och experimentell scenkonst. Det kan handla om teater, opera, dans, nycirkus, musikal, stå-upp. Två av våra kritiker (Thomas Olsson och Lena Andrén) skriver enbart om dans och en tredje (Liv Landell Major i Göteborg) är också specialorienterad inom dansen. Dessa kritiker besöker ofta fria dansscener…något som jag personligen ofta tycker är betydligt mer spännande än mycket annat. Men visst – ofta känner jag att bevakningen är otillräcklig – detta gäller inte bara dansen, utan även alla andra scenkonstyttringar! Hur som helst är du mycket välkommen att komma med förslag på specifika dansuppsättningar vi borde bevaka!