En kung vi aldrig glömmerAnna Svensson gestaltar en bortglömd kung i halvmask och med helskön spelstil.
Recensioner [2007-09-19]

En kung vi aldrig glömmer

Den bortglömda kungen av Anna Svensson och Stavros Kundromichalis
Scen: Pantomimteatern på Teater Påfågeln
Ort: Stockholm
Regi: Hannu Böök
Scenografi: Sara Kander
Mask: My Walther
Medverkande: Anna Svensson
Spelas: för barn 3-5 år
Länk: Pantomimteatern


De flesta gamla kungar som koms ihåg av eftervärlden möter vi på museum. Ett museum blir därför en naturlig inkörsport till Pantomimteaterns nya föreställning om den gamla grekiska kungen av Aisne, som glömdes bort redan av Homeros och sedan förblivit bortglömd. Tills nu.

Redan i foajén har mimskådespelaren Anna Svensson hälsat publiken välkommen, men väl inne i salongen gör hon det på nytt med drottning Silvia-brytning i rollen som den lite snörpiga museivärdinnan Britt-Louise. Hon vill berätta om denna bortglömda kung, som det finns en bild av på museiväggen. Och strax glider hon in i kungarollen genom några enkla kostymingrepp: Den korkskruviga peruken flyttas till hakan för att bli skägg och en blå sidenscarf som nyss var duk på ett bord knäpps om så att den blir en mantel. Förvandlingen fullbordas med en stornäst halvmask och mjuk guldkrona, sen ”hade-vadde-vadå”-mumlar kungen fram sin berättelse på ett språk som låter som rena grekiskan, men som vi ändå förstår genom Svenssons mycket underhållande, fysiska spelstil. Eller kanske man ska kalla den för lekstil?


För såväl förvandlingsnumren som kungens tillvaro påminner om ett barns fritt associerande lek. Kungen avbryts av ett ho-hoande i sitt enformiga, rytmiska pappersarbete. Ljudet kommer från ett arkivskåp och visar sig vara en uggla – som blir hans nya vän och danspartner. Men den försvinner för ett tag innan den till kungens förtjusning återfinns i ett magiskt, glittrande tygträd, som vackert vecklas ut ur arkivskåpet.
   När Anna Svensson på slutet återgår till musei-Britt-Louises spända gestaltning frestas jag att tolka föreställningen som en pik till alla vuxna som inte vill eller vågar leka på sina viktiga, seriösa jobb om dagarna. För det framstår som tveklöst mycket roligare att leka antik kung och dansa med ugglor än att sortera olikfärgade papper eller ta reda på kvarglömda saker i ett museum. Vilket gör Den bortglömda kungen till en fantasifull och lite skönt flummig bekräftelse på vad som är viktigt här i livet. Så den blir svår att glömma.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare