Cecilia Nilsson utgör föreställningens trygga nav som den av gudarna hårt prövade Shen Te, tillika sin uppdiktade skrupellöse manlige kusin Shui Ta i Den goda människan i Sezuan på Teater Reflex. Foto: Jonas Jörneberg
Recensioner [2013-03-03]

Engagerande och energisk ensemble

Den goda människan från Sezuan av Bertolt Brecht
Scen: Teater Reflex
Ort: Kärrtorp
Regi: Kent Ekberg
Scenografi: Sören Brunes, Pelle Wittsäter, Jacob Cederström med flera
Kostym & mask: Paulina Åhnberg
Koreografi: Måns Måsen Erlandsson
Ljusdesign: Nina Isacsson
Ljud: Hasse Jonsson
Medverkande: Cecilia Nilsson, Dick Eriksson, Johnny Söderberg, Axelle Axell, Anders Palm, Martin Skånberg, Ann-Sofie Kylin, Dick Lundström med många fler
Länk: Teater Reflex


RECENSION/TEATER. När folkteaternestorn Kent Ekberg sätter upp Brechts Den goda människan från Sezuan är det i sann kollektiv teateranda. Louise Lagerström funderar kring godheten i vår krasst ekonomiskt drivna värld och rörs på allvar av både gestaltning och den hängivna ensemblen.

Bertolt Brechts flitigt spelade moralitet, Den goda människan från Sezuan, passar ypperligt för den typ av folkteater som Teater Reflex och framför allt Kent Ekberg representerar. Han har visserligen ingen spektakulär vridscen som i Dramatens version (se Nummers recension). Men väl en femtiohövdad ensemble av skådespelarrävar, amatörer och fyra professionella musiker som ser till att det blir åka av.

Pjäsen skrevs under andra världskriget och kretsar kring det tidlösa mänskliga dilemmat. Hur förena godhet och osjälviskhet med driften att överleva? Vilka konsekvenser får våra val för andra människor? Ekberg gör föreställningen både politisk och förankrad i dagsfärska fenomen. De tre nedstigna gudarna i grå kostymer är utsända från Europeiska centralbanken.

Rutinerade Cecilia Nilsson utgör föreställningens trygga nav som den av gudarna hårt prövade Shen Te, tillika sin uppdiktade skrupellöse manlige kusin Shui Ta. Runt henne finns ensemblen som ger liv och kropp åt hela byn. I böljande formationer som går ihop och slås sönder. Hukandes under paraplyer, klättrandes på hustak eller med hårt slit i sockerfabriken. Ekberg har ett öga för stiliserade scenerier där man bara kan ana vedermödorna bakom. Byngligt och tråckligt är liksom en del av konceptet. Konstaplar rör sig i gradängerna och byfolket väntar tåligt in varandras rörelser.

Inramningen är högklassig där scenografin med sina enkelt kubistiska men sinnrikt utnyttjande hus i olika storlekar, signerade bland andra Sören Brunes. Lika fiffigt lyfter Paulina Åhnbergs snygga kostymer fram kontrasten mellan kollektivet och individen genom att göra dem svartvit enhetliga men i olika mönster. Därtill nyskriven musik av Lauri Antila som befinner sig på scenen med tre andra musiker och bjuder på allt från latinska rytmer, reggaevibbar och svensk folkton. Flera av sångerna sjungs kraftfullt i kör samtidigt som några i gruppen kliver fram och tar fin ton.

Att värdera konstnärliga prestationer utifrån en given skala har blivit ett måste i dagens kulturvärld. Ibland känns det helt fel. Här rusar regissören själv upp och hjälper till med en kärvande scenografi. Och hur betygsätter man det enorma engagemang, den tid och kärlek som alla på och kring scenen på har investerat?

Jag sätter min fyra med stor respekt för Reflex arbete och förutsättningar. Så bege er till Kärrtorp och få er till livs ett stycke Brecht für alle och kanske teckna en B-aktie i deras nystartade aktiebolag. Endast konstnärlig avkastning utlovas.

Louise Lagerström

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (13 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

2
  1. ,Utlänning 2013-03-05 10:22

    En fråga till Louise Lagerström.. Bland de medverkande finns en duktig skådespelare som spelar barberaren och heter Wadie Amsih som du inte nämnt honom med andra trotts att han va bland de bästa och har en roll som de andra också.VARFÖR?…När ska ni ser att vi utlänningar också är vanliga människor ?FY SKÄMS

    • Anna Hedelius 2013-03-05 03:40

      Hej!
      Jag håller med dig om att Wadie Amsih gör en fin insats som barberaren. I Nummer är dock recensionerna förhållandevis korta för att läsbarheten ska vara så stor som möjligt och med det lilla utrymme vi har till förfogande är det omöjligt att nämna alla skådespelare. Detta gäller i synnerhet i den här föreställningen där 50 personer står på scenen.
      Jag nämnde i min recension endast Cecilia Nilsson vid namn eftersom hon spelar de två största rollerna. Ingen av de övriga professionella skådespelarna är nämnda. I den här föreställningen kändes det viktigt att betona ensemblespelet och lyfta fram kollektivet. Jag ville också få plats att skriva om scenografi och musik.
      Det är anledningen till att Wadie Amsih och andra skådespelare inte nämndes i min recension. Hoppas att du förstår!
      Vänligen
      Louise Lagerström (gm Anna Hedelius, redaktör)