Husbygge eller visionsbygge?Dansarna arbetar hårt för att fylla Mauricio Wainrots koreografi med liv. På bild: Jens Rosén, Andrea Kramesova och dansare ur Kungliga Baletten.
Recensioner [2011-01-17]

Husbygge eller visionsbygge?

Messias av Mauricio Wainrot
Scen: Kungliga Operan
Ort: Stockholm
Scenografi: Carlos Gallardo
Ljus: Eli Sirlin
Kostym: Carlos Gallardo
Medverkande: Dans: Anna Valev, Olof Westring, Eugenia Bolander, Cecilia Canemyr, Elisa Fossati, Mia Hjelte med flera. Musik: Kungliga Hovkapellet. Sång: Marie Alexis, Susanna Sundberg, Daniel Johansson, John Erik Eleby, Kungliga Operans kör
Text: Charles Jennens, efter Bibeln
Dirigent: Rossen Milanov
Länk: Kungliga Operan


RECENSION/DANS. Ett nytt operahus i Stockholm eller en ny konstnärlig vision? Om valet står däremellan önskar sig Nummers Lena Andrén det senare, efter att ha sett vårsäsongens första premiär på Kungliga Operan. Mauricio Wainrots koreografi till Georg Friedrich Händels Messias är stum men dansarna ger den liv.

Mitt i den allt intensivare debatten om det eventuella behovet av ett nytt operahus i Stockholm begår Kungliga Baletten, Kungliga Operans kör och Kungliga Hovkapellet vårsäsongens första premiär.
   Blir Messias med koreografi av Mauricio Wainrot till delar av Georg Friedrich Händels oratorium Messias ett argument för – eller emot – ett nytt operahus?


På ett märkligt sätt lyckas Wainrots Messias falla mellan alla befintliga stolar. Koreografin är så osjälvständig visavi musiken att den känns mer som skapad för en musikvideo än som ett koreografiskt verk.
   Kvällens höjdpunkt, oratoriet Messias, framförs endast till två tredjedelar vilket är frustrerande eftersom det hade varit mycket intressant att få ta del av dirigenten Rossen Milanovs tolkning av hela verket.


Det är svårt att förstå varför Kungliga Baletten överhuvudtaget har valt att köpa in Wainrots verk, vars ursprungliga del kommer från 1997 och som därefter byggts på och kortats av. Det hade varit mycket bättre att ge hela scenen till Kungliga Operans kör och ha låtit Milanov få framföra Messias i full frihet.


Ingen skugga ska emellertid falla på Kungliga Baletten! Dansarna arbetar hårt för att fylla koreografin med innehåll. Vid några tillfällen lyckas verkligen Anna Valev, Jenny Westring, Jens Rosén och Oscar Salomonsen ingjuta lite liv i Wainrots stumma former, men det är snabbt förbiilande moment.


Efter att ha sett Messias blir mitt svar på frågan jag ställde i inledningen att vad Kungliga Baletten behöver mer än en ny scen är en tydlig konstnärlig vision. En vision där ett samarbete med svenska koreografer bör vara en av huvudlinjerna, så som det är i operahusen i Göteborg och Umeå.
   Man brukar säga ett hus avspeglar sin ägare och efter Messias tycker jag nog att det stämmer rätt bra även i detta fall.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1
  1. Per Bäckström 2011-01-20 09:12

    vårförenligt. Själv hade jag väldigt svårt att uppleva baletten i något slags kombination med den så välkända musiken. Så jag kan hålla med om att det hade varit bättre att ge hela Messias konsertant och sätta upp en någon annan, gärna ny och svensk, balett.