Underart_fotoMatsBäckerSTORUnderart är en lyckad kombination av omänskliga färdigheter och mänskliga känslor. Foto: Mats Bäcker
Recensioner [2014-09-17]

Kärlek och kamp efter kraschen

Underart av Olle Strandberg
Scen: Stora teatern
Ort: Göteborg samt turné
Regi och idé: Olle Strandberg
Kompositörer: Andreas Tengblad och Anna Ahnlund/Ripple & Murmur
Scenografi och kostym: Katarina Wiklund och Susanna Wiklund
Ljusdesign: Jenny André
Medverkande: Methinee Wongtrakoon, Alexander Dam, Iris Pelz och Christpher Schlunk,  Matias Salmenaho, Anna Ahnlund och Andreas Tengblad
Länk: Cirkus Cirkör


RECENSION/CIRKUS. Akrobaten Olle Strandberg misslyckades med en volt och bröt nacken under en föreställning. Underart är hyllningen till kraschlandningen som blev en omstart i livet. Anna Hedelius ser en charmig och eftertänksam föreställning på Stora teatern i Göteborg.

Underart tar sitt avstamp i den kraschlandning akrobaten Olle Strandberg gjorde under en föreställning av Den lille Havfrue på Dansens hus i Stockholm. Tre volter blev bara två och en halv, Strandberg bröt nacken och förlorade kontakten med sin kropp.

Till att börja ska sägas att Cirkus Cirkör över huvud taget är något av cirkusens hipsterskägg. De står för en lite lagom slarvig och inte alltid välansad estetik, men kryddar istället sina föreställningar med charm, hjärta och värme. Gruppens fokus ligger i att kombinera omänskliga färdigheter med mänskliga känslor. Med humor och poesi berättar de om sådant vi alla går och funderar över – kärlek, ensamhet, glädje och sorg.

Med det sagt så är den här föreställningen än mer än vanligt åt det eftertänksamma och prövande hållet. Strandbergs omtumlande resa tillbaka till livet landar i en föreställning bestående av väldigt lite av yta och väldigt mycket transparens. Den som har sett det kanadensiska kompaniet Cirque de Soleil med sin skoningslösa precision och förväntar sig något liknande har garanterat hamnat på fel show. (läs Nummers recension av Cirque de Soleil-showen Alegria härUnderart är bitvis som att dimpa ned i cirkusskolans träningslokal en fredag efter sista lektionen. Och det menar jag som något positivt. På scenen är det en mysig och kollektiv kompisstämning och man fokuserar snarare på de tillkortakommanden som uppstår än på perfektionen.

Rytmen från ett tvåmannaband i tajt samspel med artisternas kroppar driver föreställningen vidare i en meditativ föreställning som visar ödmjukhet inför konsten, livet och riskerna. Ja, för cirkus handlar om att varje dag då man går till jobbet utsätta sig för en risk; cirkus handlar om otroligt hårt arbete och om misslyckanden och missöden. Just det får vi se – ohöljt, ofixat och oborstat.

Underart är de spröda, sköra, sårbara och stillsamma uttryckens kväll. Det är helt enkelt en kväll om att överleva mot alla odds och att orka ta sig tillbaka från en tragedi. Något som berör otroligt mycket mer än ekvilibrism och fulländning.

* Hör mer om Olle Strandbergs resa tillbaka till livet i Vi-podden.

* Detta är en bearbetad version av Anna Hedelius recension i SVT Kulturnyheterna.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (4 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare