– Pjäsen har beröringspunkter med Strindberg, säger regissören Tomas Melander. Patrick Marber har tidigare skrivit en parafras på Fröken Julie, och Närmanden har vissa likheter med Ett drömspel när Alice liksom Indras dotter uppenbarar sig för människorna.
Och liksom i Ett drömspel har dramat inte någon kontinuerlig intrig, den visar istället kondenserade ögonblick, snapshots, ur rollpersonernas liv under pjäsens fyra år.
– När Alice har utfört sin mission försvinner hon, kvar på jorden blir tre personer som förhoppningsvis har förändrats av de erfarenheter de fått genom att träffa henne.
Mitt i en virvel av svartsjuka, längtan och åtrå rör sig de fyra på scenen, och kanske kan de finna kärleken via internet.
– Det är en kärlekspolitisk pjäs som diskuterar kärleken som konsumtionsvara, säger Tomas Melander. Den är ung och frän och Patrick Marber väjer inte språkligt för att säga vad han menar.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...