Mås blir mosSå här nära julbordet kommer inte publiken – som får se det hela på distans, genom fönstren i en inglasad veranda. En scenografi som inte vinner uppskattning hos Nummers recensent.
Recensioner [2009-09-22]

Mås blir mos

Måsen av Anton Tjechov
Scen: Norrbottensteatern
Ort: Norrbotten
Regi: Rasmus Lindberg
Scenografi: Mona Blombäck
Medverkande: Margareta Gudmundson, Pia-Karin Helsing, Therese Lindberg, Frej Lindqvist, Mikael Odhag, Maja Runeberg med flera
Översättning: Lars Kleberg
Länk: Norrbottensteatern


RECENSION/TEATER. Rasmus Lindbergs uppsättning av Anton Tjechovs Måsen är fantasirikt gjord, men det hjälper inte. Det är någonting fel med den här pjäsen, tycker Nummers Pelle Lindblom, efter premiären på Norrbottensteatern.

Fanns scensur i Sverige borde Anton Tjechovs Måsen upp på listan direkt. Förbjud pjäsen! På Norrbottensteatern i Luleå står visserligen en påhittig scenografi med en inglasad balkong som tillåter dubbelt skådespel: istället för att skicka ut de överblivna skådespelarna i kulissen har regissören Rasmus Lindberg behållit dem på verandan där de, så att säga, kan kompa händelserna på scenkanten.
   Det är tajmat, och mycket annat är påhittigt. Men vad hjälper det? En svit tröttsamt jämnmod och småborgerlig klagan var måhända nydanande i Konstantin Stanislavskijs tappning på 1910-talet, men definitivt inte i dag.


När jag såg en uppsättning av den här pjäsen första gången kunde jag inte hålla mig vaken. Eftersom jag denna kväll är betald recensent som inte bör somna på sin post får jag anstränga mig till det yttersta.
   För på scen står det ofta helt stilla. Ridån far fram och tillbaka till sövande pianospel. Ett skådespel om borgerligt tjafs och skaparvåndor där författaren sliter sitt hår och river sönder sina manus. Men hallå! Vilken tröttande schablon. Vill man sätta upp pjäser om borgerligt tjafs finns det hundra manus som biter tusen gånger bättre.


I andra aktens vinter förläggs det mesta av handlingen inne i glasverandan. Plötsligt får vi verklig tittskåpsteater där det blir både svårt att se och höra vad som händer. Till en början verkade scenografin kul. Men efter pausen blir inglasningen en katastrof och det mesta ännu mer tröttsamt.
   Till slut somnar Frej Lindqvists häradshövding vid julbordet. Undertecknad nästan också. För det är inte särskilt upphetsande att se ett gäng kvasiborgare sitta och käka julgröt: ”Jag fick mandeln. Skål!” Tjechov upprepar själv i sitt manus, han lägger orden i Trigorins mun: ”Teatern behöver nya former!” Jag håller med.


Men ingen här, utom pjäsvalskommittén, har någonting att skämmas för! Framför allt Frej Lindqvist, Mikael Odhag och Margareta Gudmundson gör stora rollinsatser. Och regissör Lindberg flirtar utstuderat med Stanislavskijs diskussion om naturalism genom att låta skådespelarna vifta bort mygg och snyta sig.
   Men som sagt, vad hjälper det. Måsen är död.

Pelle Lindblom

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (20 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

10
  1. Johan 2009-09-23 12:06

    Måsen dödas… … av en recensent (?) som på förhand bestämt sig för vad han ska tycka. Jag kan inte annat än skratta åt texten i denna recension, men blir tydlig tillräckligt påverkad av den för att tvingas bemöta. På sätt och vis är det förstås härligt att människor är olika, men att skicka en ”betald recensent” till att skriva sånt här tjafs, är inte bara underhållande – utan också felinvesterade pengar. Måsen på NB-teatern är en av de mest levande måsar jag sett, och då har jag sett en hel del.

  2. Fröken tvärtemot 2009-09-23 12:18

    Upplyftande måstankar. Själv tyckte jag att det var riktigt upplyftande att för en gångs skull läsa en så rak och okomplicerad recension som inte tassar för etablissemanget utan vågar säga något så tabubelagt som att Måsen suger. Samtidigt har jag svårt att tro att talangfulle Rasmus Lindberg skulle ha misslyckats. Men som jag uppfattar det så är det inte så mycket uppsättningen recensenten klankar på, utan Måsen som pjäs, eller?

  3. Johan - igen. 2009-09-23 12:58

    upplyftande…?. Jajamen – så uppfattar jag det också, och då är det ju märkligt att det är pjäsen som recenseras – och inte texten. Jag uppskattar verkligen rak kritik, men inte av någon som på förhand bestämt sig för vad han ska tycka – vilket jag tycker märks tydligt. Att vi har olika smak, det är uppenbart – men jag skulle uppskatta en nyanserad recensent, som inte retar sig på texten, utan ser livet på scenen.

  4. Fröken T. 2009-09-23 02:05

    Visserligen. Det kan jag hålla med om. Men Men det är kanske inte så lätt att få tag på bra teaterkritiker däruppe i Luleå. Antar att det inte finns så många att välja på. Tänker Fröken T. nere i Malmö.

  5. Lisa 2009-09-23 07:06

    Recensent?. Tråkigt med en ”recensent” som låter sin rädsla för ”kvasiborgare” hindra honom från att förstå att ”Måsen” i första hand kan handla om mänskliga relationer och drömmar oavsett klasstillhörighet. Inget ont menat, men Pelle Lindblom låter väldigt ung och jag hoppas att han i framtiden tar sig tid att läsa och förstå texten.

  6. Läslusen 2009-09-24 10:43

    Men så här sa å andra sidan regissören… i NSD innan premiären:

    ”Kommer du att läsa recensionerna och bli arg om journalisterna skriver att ni är dåliga?
    – Klart jag läser. Men problemet med lokalpressen är snarare att de aldrig skriver ner oss. Visst tycker de, men kanske inte fullt ut och det blir ingen riktig diskussion. Alla är förlorare om man inte tar teatern på allvar, vi, lokalpressen och teaterbesökarna. Då är det bättre att skriva rakt ut att vi är trista och värdelösa..”

  7. malin palmqvist 2009-09-25 07:59

    varför … … skulle det inte finnas bra teaterkritiker i luleå?

  8. Konstantin 2009-09-28 09:46

    Pelle . Pelle Lindblom är Konstantin. Så meta.

  9. Dr Phul 2009-09-28 10:10

    Tråkov. Tjechov är en tråkig jävel som borde läggas i karantänburken några år. Jag tycker synd om alla duktiga regissörer som får en Tjechovbeställning. Klart man inte säger nej till ett fint regiuppdrag när man vill vidare i karriären, klart man inte säger nej till en Tjechov på stora scenen för det står ju på listan att man ska göra en Mås, en Hamlet, nån Ibsen gärna en Norén, om man vill bli medlem i fina herrklubben och få fler fina uppdrag. Så tack för ärlig recension, Måsen har inga kläder=sant

  10. Peter Lindström 2009-09-30 04:11

    åsikter. Alla har rätt till sina åsikter. Jag tycker dock att om man ska vara recensent så är det väl själva uppsättningen man ska kritisera och inte pjäsen som valts att sättas upp. Jag är ingen stor teater människa men jag uppskatta verkligen norrbottensteaterns måsen den är ett mästerligt arbete från många inblandade.