MusikalmusketörernaAndreas Kundler, Fares Fares, Sofia Ledarp, Johannes Bah Kuhnke och Leif Andrée i De tre musketörerna på Stockholms stadsteater. Foto: Petra Hellberg
Recensioner [2009-03-03]

Musikalmusketörerna

De tre musketörerna av Alexander Mørk-Eidem efter Alexandre Dumas
Scen: Stockholms stadsteater
Ort: Stockholm
Regi: Alexander Mørk-Eidem
Scenografi: Erlend Birkeland
Ljus: William Wenner
Kostym: Maria Gyllenhoff
Mask: Johanna Ruben
Medverkande: Johannes Bah Kuhnke, Fares Fares, Leif Andrée, Andreas Kundler, Sofia Ledarp, Gerhard Hoberstorfer, Frida Westerdahl, Jan Mybrand med flera
Musikarrangemang: Andreas Utnem
Ljud: Tomas Florhed, Niklas Nordström
Länk: Stockholms stadsteater


RECENSION/TEATER. Stockholms stadsteater visar musikalmusklerna. Alexander Mørk-Eidems scenbearbetning av Alexandre Dumas äventyrsroman De tre musketörerna har blivit ett hejdlöst pudelrockande frosseri i åttiotalsestetik.

”I wanna rock!”, förklarar d’Artagnan för sin bonnlurk till pappa. Med eftertrycklig rockfalsett och taktfast aggressiv strålkastarförstärkning understryker Johannes Bah Kuhnke redan i början av kvällen vad det hela handlar om.

Och rocka får han göra. När killen från vischan drar iväg mot urbana grabbäventyr i Alexander Mørk-Eidems scenversion av De tre musketörerna är inte värjan det viktigaste attributet.

Nej, Alexandre Dumas äventyrsroman har blivit en hejdundrande åttiotalsintensiv rockrapsodi med alla gamla hits du kan tänka dig, ett fullständigt huvudlöst frosseri i eldsflammande elgitarrer, fransig denim, långrandiga skinnbrallor och nitar och ett musketörsgäng som bara blir allt pudelfrissigare under föreställningens gång.

Det är en självklar snilleblixt och en oerhört väl genomförd idé att göra töntläckra åttiotalsrockare av Athos (Fares Fares i svart läder), Aramis (en glamsminkad Andreas Kundler) och Portos (en perukpuffig Leif Andrée). Och det känns logiskt att Mørk-Eidem känt lust att dra åt en annan extrem efter den svalt svensk-vemodiga Tre systrar förra året.

Så jag låter mig också svepas med av oväntat bra sång och dans med ensemblens förstärkta musikalmuskler, explosiv färgprakt och hysteriska kostymbyten, den kaxiga högtalarscenografin, den smarta bearbetningen tryfferad med populärkulturella referenser och den roliga rollbesättningen.

Några favoriter i persongalleriet är Frida Westerdahls Madonnaheta Mylady, Gerhard Hoberstorfers kardinal som en korsning mellan mr Bean och Michael Jackson samt en alldeles bedårande Jan Mybrand som prillig kung.

Mitt i all denna påkostade produktionslyx känns det dock lite tomt. Var är svärtan, sorgen, allvaret som jag minns från min barndoms förälskelse i det här gänget? Var det inte mer än ett actionaventyr?

Men för dig som också bara ”wanna rock”, som är sugen på en musiknostalgisk helkväll av sprak, fest och färg – och en hel del under nitbältet-skämt – så är sex, drugs and rock’n’roll med Mørk-Eidems musketörer ett hett tips.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (35 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

10
  1. Trissa Beck 2009-03-08 09:11

    Instämmer – nånting saknas! Jag gillade Djungelboken och den fina varma publikkontakten. Nu är det jättemycket teknik, kul look-alikes, show – men vart tog storyn vägen?
    Två som saknas i nummers recension som jag tyckte var riktigt bra är Kristofer Fransson som Rocheforte – Prince (kände inte igen honom förrän efter en lååång stund) och Albin Flinkas som sjöng den vackraste sången i duett med Frida Westerdahl.
    Jovisst är det här maffigt men inte mycket till teater.

  2. Dorian Grey 2009-03-09 01:19

    Det som saknas är hjärnan. Är det ingen som tycker det är konstigt att man i dag kan sätta upp en föreställning där den heterosexuella mannen kan hö-höa sig igenom en hela showen medan kvinnor, bögar och transsexuella hånas, dödas och bränns?
    Missförstå mig rätt – allt måste inte vara politiskt korrekt hela tiden men här är det som en parodi på motsatsen.

  3. Taeterfantasten 2009-03-16 07:52

    förväntar man sig en traditionell tolkning så blir man nog besviken.. Jag tyckte mycket om denna tolkning av den gamla berättelsen! Teater handlar ju om att man tolkar pjäsen utefter sina tankar och sedan visualiserar det på scenen. Den här gången var det full fart från början till slut! Jag är övertygad om att teatrarna även stadsteatern, dramaten behöver den energi som en sån här föreställning förmedlar. Den kan också hjälpa till att sänka åldersnivån på teaterbesökarna.

  4. Johan 2009-05-17 09:19

    Är detta ett skämt?. Varför måste skådespelarna skrika sig hesa på varje replik? Typ ”Hej” (skrik) Hej själv (Skrik) etc. Snacka om överspel! Råd till regissören. Ta en teaterkurs. Detta är det mest plågsamma sörja jag har sett. Regissören och manusförfattaren till detta har bokstavligen knullat sönder historien. De måste verkligen ha hatat Alexandre Dumas. Eller karaktärporträttering. Eller röd tråd i en berättelse. Eller att variation i tempo. Men när någon kompis sade ordet knulla, skrattade de säkert ihjäl sig.

  5. Agnes 2009-10-04 07:33

    SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ BRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag är 13 år och tycker att den här pjäsen är otrolig!!!
    Jag har sett den åtta gånger och ska snart se den för nionde gången.
    Den är bättre än Pizzeria Gazolino, Jösses Flickor, Djungelboken, bättre än allt jag sett.
    I väntan på Godot var också superbra, väldigt
    Vacker och tankvärd.
    Men den här är BÄST!!!!!!!!!!!!!!
    Den som skriver att det är ren smörja har FEL!!!!!!!!!
    Alexander Mörk Eidem är FANTASTISK!!!!!!!!!
    Och skådespelarna är bara BÄST!!!!!!!!!

  6. Agnes som skriver igen 2009-11-19 06:08

    Fråga till Johan. Du ger regisören Alexander Mörk-Eidem ett råd:
    Ta en teaterkurs. Får jag fråga varför?
    Han borde väl inte ta en teaterkurs? Han borde väl ta en regisörkurs? Fast enligt mig behövs verkligen inte det!!!! Han gör helt otroliga saker vare sig han regiserar eller dramatiserar. Se bröderna Lejonhjärta som spelas nu som Alexamder Mörk- Eidem har dramatiserat. Mycket bra o vacker!!!!!Daniel Lind Lagerlöfs regi var super!!!
    Men musketörerna är min favvopjäs. Om en vecka ser jag den för nionde gången!

  7. Henrik 2012-06-20 08:20

    Johan, jag håller med dig till 100%. Jag var där ikväll å jag fattar inte hur folk kan vara så lyriska. Pjäsen var den sämsta skit jag sett. Kändes som en riktigt dålig skolpjäs i årskurs 5.

    Att folk kan fnissa högljöt för att
    ”skådespelarna” skriker fuck you å kuk fattar jag inte. De enda som verkligen tyckte det var super kul är nog dom som är med i teatern. Skådespelarna för övrigt sög verkligen, kändes mer som att de vill vara skådespelare än att de faktiskt är skådespelare. Tur att de körde musiknummer majoriteten av pjäsen så man slapp de pinsamma skådespelar insatserna

    Men jag hitta iallfall en ljusglimt i det hela å det var definitivt att det blev paus så jag kunde åka hem.

  8. Klara 2012-08-18 10:17

    Såg den här pjäsen igår och det var det bästa jag varit med om. Uppvuxen med många av rocklåtarna är jag, så jag fick sån otrolig lust att sjunga med hela tiden. Vid slutet ställde sig alla i publiken upp och bara vrålade medans vi klappade, och skådespelarna fick komma tillbaka ut på scen tre gånger för att vi aldrig slutade klappa. Så körde dom slutlåten en gång till och jag sjöng med så högt jag bara kunde. Det var underbart att se ljuset av lycka och eufori i skådespelarnas ögon när dom hörde oss klappa och tjuta, det märktes att dom älskar det dom gör. Pjäsen är definitivt inte för alla smaker, men för mig personligen var den perfekt!

  9. ullrik 2012-12-31 12:02

    Sån djävla skit!

  10. Katarina 2012-12-31 12:23

    Huuh så påfrestande…