La Traviata från Paris

Efter succésändningen 1992 med Tosca, som vann tre Emmys, är nu samma team med Andrea Andermann i spetsen tillbaka med en ny utmaning. Denna gång med La Traviata från Paris.

Precis som i Tosca kommer publiken att kunna följa skådespelet på olika autentiska platser som är förknippade med historien. Tosca utspelade sig i Rom och denna gång är platsen Paris.
   Förberedelserna pågick i sju år och föreställningen direktsändes i somras över fem kontinenter och 125 olika TV-stationer. På annandag jul visas en ihopklippt repris i Sveriges Television.
   Giuseppe Verdis opera La Traviata är baserad på en av 1800-talets stora kärleksromaner, Kameliadamen av Alexandre Dumas d y.
   Den lungsjuka kurtisanen Violetta görs av Eteri Gvazava och världstenoren José Cura sjunger Alfredos roll.
   Ansvarig för fotot är Vittorio Patroni Griffi. Svensk producent är Birgitta Gimberg.
   Programmet sänds i SVT 2 annandag jul, 26 december, kl 13.40.

Läs mer om Kameliadamen i Nummer »

Träskmadammen

Den morgon Emma ska fylla 10 år vaknar hon och märker att hennes mamma är försvunnen.

Bara ett brev och en födelsedagspresent har hon lämnat efter sig. Men Emmas pappa tror att han vet var hon kan vara. Tillsammans ger sig han och Emma iväg på en lång resa för att leta efter henne och hamnar till slut i Träskmadammens mystiska rike.
   Serien, som är i tio delar, är skriven av Gunilla Boëthius och startar den 25 december i P1 och P3 klockan 8.45 med repris i P1 klockan 20.45. Rollerna spelas av Pia Johansson, Claes Månsson och Lisen Arnell (känd från TV-serien Ebba och Didrik)och regisserat har Stefan Böhm gjort.

Göran Ragnerstam intervjuas

– Jag kände att söka scenskolan var ingenting för mig. Det var för dem som var mycket mer brighta i skolan och kom från finare familjer.

Det säger Göran Ragnerstam en av våra nu mest omtalade skådespelare. Katarina Hahr möter honom i ett samtal där han berättar om hur han skolkade från fotbollsträningen och upptäckte att teatern var någonting stort.
   Göran Ragnerstam gick scenskolan i Malmö 1981-84. Han har varit engagerad vid Göteborgs Stadsteater och har gjort åtskilliga titelroller däribland Rikard III och Tartuffe. Han har spelat Jago i Othello på Stockholms Stadsteater och Eddie i Utsikt från en bro på Uppsala Stadsteater. De senaste åren har han arbetat mycket med Lars Norén och medverkat i bland annat Personkrets 3:1 och Skuggpojkarna. TV-versionen av den senare visas snart i SVT.
   Programmet om Göran Ragnerstam sänds i P1 tisdagen den 26 december klockan 9.35 med repris klockan 00.10.

Tio år av danslust och livsglädje

Mitt första möte med dansgruppen ”På egna ben” skedde en solig försommardag i en överfull cafeteria. Helt oberörda av att publiken praktiskt taget satt i knät på dem gav dansarna järnet och bjöd på en show som fick folk att nästan dansa ut ur lokalen efter föreställningen.
   Jag fick en känsla av att det var något speciellt med den här dansgruppen. För att få reda på vad det kunde vara tog jag kontakt med gruppens ledare, koreografen Ann Charlotte Brobjer.
   När vi träffas på Folkkulturcentrums lokaler på Skeppsholmen är det en inte fullt lika solig vinterdag. Den gamla byggnaden är full av oväntade detaljer, en påminnelse om att den tillhört marinen. En inspirerande miljö, och ett medvetet val av Ann Charlotte.
   – Det är så mycket i de intellektuellt förståndshandikappades liv som utspelar sig på institutioner och dagcenter därför är det viktigt för dem att få vara i en annan miljö, säger Ann Charlotte Brobjer.

Tio år på egna ben
När jag ber Ann Charlotte berätta om hur det började blir hon först helt tyst, säger sedan att orden är viktiga men att hon är en dansmänniska. Om hon skall gå till botten med det hela känner hon att det började med lusten att leva.
   – Det var faktiskt livsviktigt för mig att dansa när jag växte upp.
   Eftertänksamt tillägger hon att lusten att leva är förknippad med lusten att dansa.
   Kärleken till dansen har hon tagit med sig in i arbetet med människor med olika funktionshinder, ett arbete hon ägnat det mesta av sin tid de senaste tjugotvå åren. För tio år sedan föddes ”På egna ben” och med ett stort varmt leende säger hon att det hänt så mycket under den tiden att hon inte vet var hon skall börja.
   Ann Charlottes tanke med ”På egna ben” var inte att ge offentliga föreställningar. Det var de fyra ursprungliga medlemmarna som ville uppträda inför publik.
   Den första föreställningen blev en positiv upplevelse för dansarna och resulterade i fler förfrågningar. Genom åren har det blivit ett femtiotal föreställningar runt om i Stockholmstrakten, nästan alltid inför fullsatta salonger. Nu senast på gruppens jubileumsföreställning på Nalen i Stockholm var publiktrycket så stort att man blev tvungen att planera in två extraföreställningar i januari.
   En helt ny föreställning blir det på Nalen den 29 april, Dansens dag. Om det finns pengar. Som med all kulturell verksamhet är bristen på pengar det stora problemet.

Att balansera mellan ordning och kaos
Improvisationen har en central roll i Ann Charlottes arbete. Den fungerar som en pedagogisk modell som hon kan använda med många olika människor. Improvisationen ger henne också utrymme att bejaka och bekräfta det som finns hos dansarna och använda det, om det stämmer med helheten i gruppen.
   – Jag får verkligen träna mig i att se var och en och att ha koll på helheten.
   I motsats till vad många kanske tror är inte improviserad dans något som har en början och ett slut och däremellan ett fritt innehåll. Man måste också skilja på improvisationens roll i processen och i den färdiga föreställningen.
   När de improviserar i gruppen kommer de dit där de är just nu och får möjlighet att förankra sig i sig själva och i sina kroppar. Arbetet i gruppen leder fram till en dansföreställning som har en bestämd struktur men som är öppen för det oförutsägbara.
   – Jag måste vara beredd på att vad som helst kan hända, inte hetsa upp mig utan använda situationen. Det kan bli väldigt roligt, ofta handlar det om att se hur man kan använda sig av det under en föreställning.
   Improvisation är en balansgång mellan ordning och kaos och för Ann Charlotte är det också vad ”På egna ben” handlar om.
   – Blir det för mycket ordning blir det tråkigt vilket i en sådan här grupp slår över i totalkaos. Samtidigt får det inte bli för mycket kaos för då blir det otryggt.

Närhet och närvaro
Förutsättningen för ett meningsfullt resultat är att bygga upp en gemenskap som vilar på en trygghet både i sin egen kropp och i gruppen.
   – Det finns inget bättre sätt än dansen och mötet i rytmen för att skapa den gemenskapen.
   Det är medlemmarna i gruppen som står i centrum och det är deras behov som kommer i första rummet.
   – Det måste bli bra för dem annars kan man lika gärna avstå.
   Därför blev Ann Charlotte inte så lite upprörd när hon blev felciterad av en reporter som blandat ihop uttrycken närhet och närvaro. Att ha närvaro på scenen är ju som bekant en helt annan sak än att visa närhet mot en person.
   Vad hon ville säga var att dansarna har en ovanligt stark närvaro på scenen, ingenting annat. Scenisk närvaro är nästan det svåraste av allt och att just dessa dansare har det i så rikt mått är en följd av ett medvetet arbete med att stärka deras identitet, integritet och värdighet. Det är viktigt för alla, men speciellt för människor med ett intellektuellt förståndshandikapp. De har ofta har svårt med distans och att sätta gränser, till exempel att avgöra när och mot vem man skall visa närhet och inte.

Solodansen stärker identiteten
Solodansen hjälper dansarna att stärka identiteten och att hitta sina gränser. För dansaren blir det som att säga: ”Här är jag i min dans”. En viktig del i solodansen är att kommentera och bli kommenterad.
   – Att ha tålamod och intresse att titta på andra är inte självklart i en sådan här grupp. Men det är viktigt att prata om aspekter som det personliga uttrycket och närvaron i dansen.
   Från början var det mest Ann Charlotte som kommenterade men nu kommenterar dansarna också varandra.
   – De har det svårt intellektuellt men de är väldigt bra på att se och på att ge varandra stöd när det är någon som behöver extra stöd.
   Samspelet i dansen, att mötas i en dialog eller i ett större sammanhang, är en annan viktig aspekt. Ofta får någon av dansarna ta över och leda gruppen en stund.
   – Och då, säger Ann Charlotte med ett leende, då kan spännande saker hända.
   Men det är inte bara ett samspel mellan dansarna i gruppen utan ett samspel mellan henne och den enskilda individen. Hon försöker att inte styra utan stimulerar fram en utveckling genom att föreslå möjliga förändringar.
   – Men, säger hon allvarligt, förändringen måste ske på deras villkor och när de är redo för det.

Värdighet lika viktigt som färdighet
Gång på gång kommer Ann Charlotte tillbaka till hur mycket hon lärt sig i arbetet med gruppen, lärdomar hon också haft nytta av i livet. En insikt är att värdighet är lika viktig som färdighet.
   – Det spelar ingen roll om man är utvecklingsstörd eller ej. Den som visar sig på ett självklart sätt med en naturlig värdighet, berör alltid.
   Men för att nå dit gäller det frigöra sig från censuren, det lilla förtrycket, som kan bestå av en klapp på axeln, en sned blick eller något annat som skapar en känsla av att inte vara godkänd. Det yttre förtryck som människor med ett intellektuell förståndshandikapp möter leder ibland till att de vänder sig mot varandra.
   Men gemenskapen i gruppen har lett till en ökad solidaritet. Nu är det inte längre artister som Carola som är idoler utan de äldre medlemmarna. Dansen leder också till meningsfulla möten med människor som inte är utvecklingsstörda. I början fick de delta i föreställningarna och då blev det tydligt att dansens kvalité inte bestämdes av dansarens intellektuella eller fysiska förmåga.

Drömmen om ett samhälle där alla får plats
Ganska snart insåg Ann Charlotte att det hon gjorde tillsammans med gruppen hade en mer övergripande samhällsaspekt. Inte minst i mötet med publiken, som ofta får sitt första möte med en intellektuellt förståndshandikappad person på scen. Genom sitt arbete hoppas hon kunna bidra till att skapa ett samhälle där alla får plats.
    – Om jag lever i ett samhälle där det inte finns människor med olika funktionshinder då blir jag rädd. Tänk om jag själv blir funktionshindrad och ingen bryr sig om mig?
   Men föreställningen kan också bli ett inspirerande möte med dansen. Det är viktigt för henne att dansen är tillgänglig för alla människor.
   – Det är en rättighet för alla att få utöva dans.
   Hon har tänkt skriva en bok om gruppen, men tiden har inte räckt till. Den har gått till arbetet med gruppen och det ligger många timmars hårt slit bakom framgångarna.
   Kraft att kämpa vidare får hon från det starka gensvar publiken ger dansarna varje gång de uppträder. Och den stora behållningen är en ökad insikt om vad livet egentligen handlar om, som att ett intellekt är viktigt, men kanske inte livsviktigt.
   – Har man inte lusten att leva hjälper det inte om man har en massa färdigheter, kunskaper och ett skarpt intellekt. Lusten att leva, liksom lusten att dansa, uppstår när man blir sedd, blir bejakad och bejakar sig själv.

Julevangeliet på CD

Tycker du att julottan ligger på tok för tidigt på dygnet för att orka upp till? Nu finns lösningen för alla morgontrötta som inte vill missa att höra julevangeliet i år.

Med Vox Biblias CD-skiva Jultid i Bibeln i sin stereo kan man stanna kvar i sängen och lyssna till skådespelarna Stina Ekblad, Roger Storm och Ulf-Håkan Jansson när de läser de berättelser ur Bibeln som traditionellt förknippas med julen, från adventstid till trettonhelgen


Skivan har ISBN: 91-7293-000-4 och kan beställas från Vox Biblias webbsida »

Musikalsatsningar i Växjö belönas

VÄXJÖ. Leif Sandberg, producent på Linnéteatern i Växjö, får utmärkelsen Årets Kronobergare.

Han belönas för produktioner som La Cage aux folles, Hair, Evita och Jesus Christ Superstar på Växjö konserthus. Arbetet med uppsättningarna har skett som en vidareutveckling av verksamheten inom den kommunala kulturskolan. Musikalerna har ofta lockat stor publik.
   I motiveringen heter det att Sandberg ”genom ett målmedvetet och envist arbete placerat Växjö och Kronobergs län på den svenska musikalkartan”.
   Utmärkelsen överlämnas av landshövding Wiggo Komstedt 29 december.

Jul i ödemarken

På juldagen 1926 sändes Edvin Adolphsons pjäs En jul i ödemarken eller hur Lill-Ole fick höra julottan för första gången. Då med författaren som regissör.

Nu ges den i modern tappning med anledning av Sveriges Radios 75-årsjubileum. Handlingen kretsar kring en radioapparat och hur den sprider julglädje i den svenska obygden. För regin i den nya versionen står Håkan Sandblad och i rollerna hörs Anna Persson, Pär Luttropp, Iwar Wiklander och Tomas von Brömssen.
   En jul i ödesmarken sänds lördag 23 december klockan 19.30 i P1 med repris 25/12 klockan 19.03 och 31/12 klockan 00.03.

Thomas Lyrevik lämnar Riksteatern 2002

Riksteaterns verkställande direktör, Thomas Lyrevik, kommer att sluta sin tjänst när hans kontrakt löper ut den 1 maj 2002. Beslutet fattades formellt av Riksteaterns styrelse vid ett styrelsemöte under tisdagen.

Lyreviks önskan att inte förlänga sitt kontrakt bygger på en lust till utveckling och nya utmaningar. Att han redan nu aviserar sin avgång beror på att Riksteatern i lugn och ro skall kunna leta efter en efterträdare.
   – Våren 2002 har jag varit chef för Riksteatern i över fem år. Så lång tid har jag aldrig varit på en arbetsplats tidigare. Nyfikenheten och lust till förändring driver mig vidare och att ge besked i god tid är viktigt för en så stor kulturinstitution som Riksteatern, kommenterar Thomas Lyrevik beskedet.

Konsulenter ska främja världskultur

STOCKHOLM. Tre konsulenter med kunskap om utomvästerländsk kultur föreslås arbeta för att främja världskulturen även utanför storstäderna. Förslaget kommer från kommittén Forum för Världskultur som på tisdagen lämnade sitt slutbetänkande till kulturminister Marita Ulvskog.

   – De ska både kunna kartlägga artister och ta initiativ till kulturevenemang. Det gäller att väcka lust, nyfikenhet och kunskap kring dessa frågor, säger Björn Westeson, sekreterare och verksamhetsledare för kommittén Forum för Världskultur.
   Enligt förslaget ska konsulenterna arbeta med att fånga upp och förankra världskulturella initiativ regionalt och lokalt. Tjänsterna ska inrättas i Skåne, Västra Götaland och i Norrlandsregionen.
   Kommittén vill också att regeringen årligen avsätter tio miljoner kronor när Statens kulturråd från och med årsskiftet ska fortsätta att driva de världskulturella frågorna. I nuläget finnas bara 1,5 miljon kronor avsatt till det.
   I förslaget betonas också vikten av att det världskulturella perspektivet finns med i all planering av framtida kulturverksamhet.
   Kommittén Forum för Världskultur tillsattes 1998. Syftet med kommittén har varit att stimulera konstnärlig och kulturell mångfald i Sverige. I uppdraget har det ingått att främja konst och musik från kulturkretsar som annars inte får mycket utrymme i det ordinarie kulturutbudet.
   Kulturdepartementet ska se över förslagen innan de utmynnar i direktiv till Statens Kulturråd.

FOTNOT: Hela slutbetänkandet kan laddas ner som PDF-fil från Forum för världskulturs webbsida »

Jonas Gardell – en allvarlig humorist

I årets sista Nattöppet samtalar författaren och dramatikern Jonas Gardell med programledaren Sverker Olofsson om humor som vapen och samhällsförändrare.

Till skillnad från många andra har Jonas Gardell aldrig tvekat inför att skämta om allvarliga saker. Sorgsenhet, tro och utanförskap är ju ett återkommande tema i hans böcker och pjäser och stå upp monologer.
   Den som redan har läst det mesta av Jonas Gardell kan prova att läsa några av hans pjäser. Flera av dem går nämligen utmärkt att läsa som skönlitteratur. Se bifogad länk.
   Nattöppet med Gardell sänds torsdagen den 21 december klockan 22.10 i SVT2.

Triss i dramatiska damer

Vad skriver ni om?

Maria Blom:
   – Mina pjäser handlar om att vi måste förstå och respektera varandra. Jag tror verkligen att det är grunden till hur samhället ser ut. Vi är i en uppbrottsperiod. Jag tror inte att vi begriper vilken stor omställning det är att de traditionella mans- och kvinnorollerna luckras upp till exempel. Sånt går inte på en kvart.

Jonna Nordenskiöld:
   – Jag gjorde min dramaturgpraktik hos Jasenko Selimovic när han satte upp 1948 på Backateatern. Det är fascinerande hur någon helt oförskräckt kan ta sig an att berätta om hela 1900-talet. Jag kämpar för att få till ett trovärdigt frukostsamtal, men jag är övertygad om att det är där politiken börjar. Uppväxten färgar och formar en människa så mycket.

Line Knutzon:
   – Alla grundläggande mänskliga relationer finns i en familj men kan överföras på samhället i stort. Jag tycker att det är politik.

Ingen av er skriver naturalistiskt utan det finns en förhöjning i berättandet. Det är lite skruvat, poetiskt, eller absurt. Varför då?

Maria Blom:
   – Jag vet inte. Det kanske är någonting vi har gemensamt som kommer ur en generation med mycket film och TV. Att det börjar utvecklas ett nytt teaterspråk, vad vet jag?

Jonna Nordenskiöld:
   – Jag vet inte. När jag började skriva dramatik var det så den kom ut. Det är inget medvetet val av stil.

Line Knutzon:
   – Jag begriper inte varför folk alltid beskriver mina pjäser som absurda. Jag skildrar världen som jag uppfattar den. Visserligen händer det saker i mina pjäser som inte skulle inträffa i verkligheten men det tycker jag är ett väl trångt synsätt.

Vad intresserar er just nu?

Jonna Nordenskiöld:
   – Just nu kretsar många tankar kring hur svårt men viktigt det är att bli vuxen när man själv får barn. Det känner jag igen både från mig själv och vänner om fått barn, inte minst de som liksom jag fått barn rätt tidigt. Och då menar jag inte främst att se till att ungarna får i sig av hela kostcirkeln. Men man får inte driva med sitt barn, eller använda sig av en jargong som inte barnet förstår. I en tid när det är extreminne att vara ung tror jag att det är ännu svårare att bli vuxen. Att vara ung innebär att vara i opposition och när man blir förälder måste man bli den som står för någonting och inte bara emot. Man måste ta på sig att vara tråkig och hålla på läggtider och laga middag. Stå ut med att vara den dummaste mamman på hela jorden ibland.

Line Knutzon:
   – Jag börjar faktiskt känna mig färdig med ämnet mänskliga relationer. Jag har utforskat det i tio år men vet inte längre vad det är för någonting. Med Torben Toben försökte jag mig på någonting nytt. Där ville jag berätta om hur det är att vara människa i detta västerländska samhälle där man förväntas begripa vad det får för konsekvenser om vi går med i EU eller inte.

Vad vill ni ge publiken?

Maria Blom:
   – Det är olika från pjäs till pjäs. Inför Kvadd var målet att få människor som lever i parrelationer att känna sig lite kallsvettiga. Jag ville att de skulle varandra hårt i handen när de lämnade salongen och sedan ligga och snacka halva natten om sin relation. Med mina tidigare föreställningar har jag velat få människor att inse att man måste se varandra i en relation eller vara rädd om sina vänner till exempel.

Jonna Nordenskiöld:
   – Jag tänker inte så exakt hur jag önskar att publiken skall känna efter varje pjäs. Men jag tror att det finns ett underliggande tema i allt jag skriver. Någon slags grundkänsla jag vill att publiken skall få med sig hem. Det är inte lätt att leva men det är intressant. Världen är komplicerad men det finns möjligheter – om man är modig. Jag vill inte lämna publiken framför en stängd dörr men hjärtat ska behöva jobba när man går på teater.

Line Knutzon:
   – Jag försöker att inte tänka på publiken överhuvudtaget för att inte riskera att anpassa mig efter vad den vill ha.

Varför började du skriva dramatik?

Maria Blom:
   – Jag hade gått ut gymnasiet och startat Ludna Teatern. Det var när vi skulle övergå från improvisationer till att sätta upp riktiga pjäser som jag förstod hur dyrt det var med rättigheter. Då bestämde jag mig för att försöka skriva själv.

Jonna Nordenskiöld:
   – Eftersom mina föräldrar jobbar med teater försökte jag länge med att allt annat än teater; som att jobba på dagis och stå i Pressbyrån. Men det är som när man är uppvuxen i cirkusfamilj, teatervärlden kom ändå krypande så småningom. Jag sökte till Dramatiska Institutets linje för dramatik/dramaturgi.

Line Knutzon:
   – Min far är skådespelare och jag tyckte länge att teater var en löjeväckande konstform. Jag kan faktiskt inte svara på varför jag för tio år sedan ändå själv började skriva dramatik.

Har du någon utbildning i ämnet?

Maria Blom:
   – Jag gick Södra Latins teaterlinje på gymnasiet och efter det startade jag och drev Ludna teatern i ett par år.

Jonna Nordenskiöld:
   – Jag är fortfarande elev på Dramatiska Institutet, linjen för dramatik/dramaturgi.

Line Knutzon:
   – Nej, jag har ingen utbildning i att skriva dramatik.

Vad har du för relation till skrivandet?

Maria Blom:
   – Jag kan inte skiva utan att veta när och var pjäsen ska ha premiär. Och vem som är tänkt som publik. Jag måste veta var texten ska landa. När jag vet det bestämmer jag från början vad som är pjäsens budskap och sen skriver jag. Jag är inte så mycket ör att sitta på kammaren och ha ångest inför mitt skapande. Tillsammans med Paula McManus har jag en lokal där sitter jag när jag jobbar.

Jonna Nordenskiöld:
   – Eftersom jag fortfarande går på DI och under den tiden dessutom fått två barn, skiljt mig och flyttat så vet jag inte riktigt hur mitt skrivande ser ut i ett vanlig vardag. Men när det går som bäst är det samma känsla som när jag lekte med Barbie när jag var liten. När leken lekar sig själv är det bäst. Först efteråt får jag läsa med andra ögon och plocka bort sånt som är för privat, som inte tjänar sitt syfte eller blir allt för spretiga sidospår. Om censuren dyker upp redan under skrivandet blir jag rädd och riskerar att missa dimensioner och texten blir fyrkantig.

Line Knutzon:
   – Jag tycker att det blivit för lite glädje i skrivandet på sistone. För mycket ångest och på liv och död. Prestationsångest. Tidigare hade jag ett rum på Dr Dante men nu försöker jag sitta hemma. Det är svårt. Jag är inte särskilt disciplinerad. Jag skriver inte förrän de ringer och skäller på mig.

Hur är din inställning till kritiker och recensioner?

Maria Blom:
   – Recensionerna av mina pjäser har förändrats med åren. De har blivit längre och innehåller mer analys idag. Till en början beskrevs pjäserna som såpateater och inget mer. Sen upptäckte väl kulturstjärtarna att pjäserna drog en massa folk och började inse att det kanske fanns någonting mer. Det var en lång analyserande recension i DN som blev vändpunkten. Efter den har skådespelarnas arbete, text och scenografi kommenterats med ett annat allvar. Recensionerna av min senaste pjäs, Kvadd på Angeredsteatern, var de hittills mest seriösa. Det värsta som finns är allmänt hållen kritik. Den djärva och specifika är roligast.

Line Knutzon:
   – I Danmark har vågen av nya framgångsrika dramatiker som Peter Asmussen och Winding Refn fått så mycket uppmärksamhet att folk börjat tröttna. Och så har kritikerna hakat upp sig på att det är för mycket kärlek, relationer och ironi i dagens pjäser. Jag är skittrött på det där och övertygad om att ganska snart kommer samma sak efterlysas igen.

Hur ställer du dig till rollen som regissör?

Maria Blom:
   – Jag känner egentligen större självförtroende som regissör än som dramatiker. Till exempel skulle jag aldrig lämna ifrån mig mina egna texter till någon annan regissör eftersom jag inte litar på att texterna klarar sig utan min regi.

Jonna Nordenskiöld:
   – När jag regisserade min examenspjäs Pälsänglar på Dramaten bestämde jag mig för att inte låtsas om att scenen heter Dramaten och att jag aldrig varit regissör förut, utan bara gå in i arbetet. Det var väldigt roligt och lärorikt – att sammanfoga alla delar till en helhet. Det gav mersmak och jag skulle gärna varva det skrivande eremitlivet med att regissera. Men max en eller ett par gånger om året eftersom det är krävande att ha den där totala kollen.

Line Knutzon:
   – Jag är inte det minsta intresserad av att regissera. Jag tror inte att det skulle bli bra. Jag har heller inga problem med att lämna texten ifrån mig och låta regissören göra sin egen uppsättning.

Vilka är era kommande projekt?

Maria Blom:   
   – I vår ska jag regissera en pjäs av Joakim Metzger på Judiska teatern i Stockholm. ( Pjäsen heter Men i framtiden då?, red. anm.) Det känns som ett stort förtroende att regissera någon annans text. Sedan skriver jag på en pjäs för Dalateatern med arbetsnamnet Masdjävlar och en monolog för Scenskolan i Stockholm. Jag skulle också gärna göra film, framför allt regissera.

Jonna Nordenskiöld:
   – Jag skriver en barnpjäs för Folkteatern i Göteborg, som skall vara klar i vår och dramatiserar en barnbok för Operan i Stockholm.

Line Knutzon:
   – Det enda jag tackat ja till är att skriva två monologer för Teater Mungopark utanför Köpenhamn. Jag måste ta reda på vad det är jag ska göra, annars kanske det inte går att skriva alls. Men jag skulle gärna vilja skriva filmmanus.

Gossip – ett teaterstjärnornas krig

Stjärnspäckat så det förslår är det i årets stora juldagspremiär Gossip av Colin Nutley. Den här gången har allas vår brittiske Sverigeskildrare riktat in känselspröten mot den egna branschen – filmens och teaterns värld. Och i denna maffiga rulle möter vi de bästa och de flesta av den svenska scenens höjdare just nu.

Nio kvinnor, gestaltade av Lena Endre, Marie Richardson, Stina Ekblad, Pernilla August, Gunilla Röör, Suzanne Reuter, Marika Lagercrantz, Helena Bergström samt Ewa Fröling flankerad av Margareta Krook som pondusfylld morsa, slåss om samma roll i en amerikansk nyinspelning av Garboklassikern Drottning Kristina. Alla drömmer om Hollywoodlyckan och lyckas med olika grad av framgång dölja sin iver över den stora chansen och sin missunnsamhet mot väninnorna.
   Olika bra går det också att sköta sitt privatliv, där det förekommer gott om äkta män, älskare och älskarinnor – samtliga förstås hemmahörande i samma stormigt kokande teater- och filmsoppa. På herrsidan – som kvinnornas makar, regissörer, producenter och motspelare – möter vi bland annat Mikael Persbrandt, Rolf Lassgård, Peter Andersson, Peter Haber, Johan Rabaeus, Rickard Wolff och Brasse Brännström.
   I Dramatens och TV-husets korridorer har Nutley uppehållit sig den här gången – där spelas Trettondagsafton och Fröken Julie, där produceras julkalendrar och reklamfilmer. Där förekommer en hel del hyckleri, men också mycket stora och äkta känslor.
   Det är med en blinkning och en glimt i ögat som Nutley och hans starcrew driver gäck med branschen och sig själva samt till viss del också med press och media. Gossip är som en bra julkaramell ska vara – smaskig att suga på så länge den varar, men utan någon särskilt påträngande eftersmak.

Fler priser till Mats Eks Törnrosa

Tv-baletten Törnrosa belönades på lördagen med priset för ”bästa överföring” vid Dance Screen, en internationell festival för dans och medier i Monte Carlo.

Uppsättningen får priset för sin ”radikala tolkning av ett klassiskt stycke, och för det framgångsrika samarbetet mellan koreografi, tv-regi och foto i överföringen av verket till television”.
   Törnrosa – koreograferad av Mats Ek vid Cullbergbaletten, tv-regisserad av Gunilla Wallin och producerad av Sveriges Television – är den hittills största dansproduktionen i svensk tv-historia.
   Uppsättningen har tidigare belönats med Prix Italia, Golden Prague och Grand Prix Carina Ari vid Media Dance i Paris. Törnrosa var också nominerad till en internationell Emmy i höstas.
   Monte Carlo-festivalens stora pris, Dance Screen Award, tilldelades filmen Birds av regissören David Hinton, producerad av BBC.

De gyllene barbiedockorna utdelade

STOCKHOLM. För femte året i rad delar Sveriges Radios P5 Radio Stockholm ut EVApriset, ett kultur- och nöjespris som delas ut till stockholmare som gjort något extra under året som gått. Södra Teatern samt Dramatenuppsättningen Don Juan var två av pristagarna.

I kategorin ”Årets Nöjesförbättrare” segrade Södra Teatern, som fick priset med motiveringen:
”För att under hela året, gång efter annan, med en energisk blandning av förnyelse, mångfald och oförutsägbarhet gjort Stockholms nöjesliv både bredare och vassare”.
   I kategorin ”Årets Teater/Scen vann Mats Eks uppsättning av Moliéres Don Juan på Dramaten med följande motivering: ”För att uppsättningen med fart och fläkt och mycket humor blåst liv i en gammal klassiker och lyckas göra historien om Don Juan angelägen.”
   Priserna, som förutom äran och ett diplom också består av en gyllene barbiedocka, delades ut på fredagen under en direktsänd ceremoni i Radio Stockholms studio på Kungsholmen.

Projektet Ung Dramatik får 500 000 i bidrag

Amatörteaterns Riksförbund, ATR, har beviljats 500 000 kr i bidrag från stiftelsen Framtidens kultur för sitt projekt Ung Dramatik.

Projektet går ut på att ge fem dramatiker i uppdrag att skriva var sin pjäs som direkt riktar sig mot en yngre målgrupp och som sedan ska spelas av fem utvalda amatörteaterföreningar.
   Upprinnelsen till projektet är alla de förfrågningar efter pjäsmanus för unga som ATRs förlag får varje år.
   Under sommaren har Birgit Hageby skrivit på ett manus för Småstickorna i Jönköping, Tomas Tengby har skrivit Jag Judas för Sagateatern på Lidingö, Ursula Fogelström och Patrik Bergner har skrivit Va?! för Kiruna Amatörteater, Malin Axelssons manus till Teatersmedjan heter Bredänglar och Mikael Niemi har skrivit pjäsen En ö i Valhall åt Södra Ölands Musikteater i Mörbylånga.
   Pjäserna repeteras just nu och resultatet kan skådas på ATR-festivalen i Västerås 23-27 maj 2001.

Slávateatern gör montage av krigets rester

Slávateatern, med hemmascen i Järna i Södertälje kommun, vill med sin senaste uppsättning Cassandra Now skapa ett montage av krigets rester som ska skildra våldet, flykten och hoppet med kroppen och rösten som uttrycksmedel.

Inspirationen till uppsättningen har de hämtat från en grekisk klassiker – Euripides Trojanskorna, som skildrar Trojanska kriget, samt från det sena 1900-talets Balkan.
   För att gestalta sitt montage har Sláva valt en form som de beskriver som totalteater, med komponenter som sång, musik, dans, akrobatik och text. För text och regi svarar Slávas konstnärlige ledare Erik Norlin.
   Premiären äger rum fredag 15 december i Slávas Teaterhus, Järna, Berghem.

Bootmen – tuff stepp i industrimiljö

Dein Perry, australiensisk steppdansör och upphovsman till de bejublade dansföreställningarna Tap Dogs och Steel city står för regin i filmen Bootmen som nu har Europapremiär.

Filmens manus är inspirerat av Perrys liv och arbete. Huvudpersonen Sean kommer, liksom Perry, från en industristad, men har inga planer på att jobba vid stadens stålverk i hela sitt liv. I stället hoppas han på en framtid som steppdansör. Efter en audition får han också en roll i en dansshow.
   Dansscener i ruffiga fabriksmiljöer, rockmusik, romantik och komplikationer är några av beståndsdelarna i Bootmen.
   Dein Perrys shower har blivit kända världen över, mycket tack vare sin nya, respektlösa hållning till traditionell steppdans. I stället för frack och hög hatt är dansarna klädda i jobbarskjortor och grova kängor. Showerna har turnerat i USA och resten av världen och var bland annat med och invigde OS i Sydney.

Robert Wilson porträtteras i TV

Det finns konstnärer som drar igång stora projekt med självklar auktoritet. Regissören, scenografen, arkitekten, målaren och skulptören Robert Wilson är en sådan person. I Bildjournalen på lördag porträtteras han av Jan Hemmel.

Som teaterregissör är Robert Wilson berömd för sitt mycket personliga sätt att ta sig an klassikerna. Hans egensinniga version av Strindbergs Ett drömspel, som hade premiär på Stockholms Stadsteater 1998, turnerar nu världen över.
   Robert Wilsons arbetsmetoder är inspirerade av 1920-talets visioner om teatern som allkonstverk och om 1800-talets amerikanska melodram. Och han kallar sig motståndare till, vad han kallar, den textfixerade teatern och den psykologiska teaterns tradition..
   I regel står Robert Wilson själv för både scenografi, ljus- och ljuddesign i sina föreställningar, som brukar uppmärksammas för sin skönhet och tekniska fulländning . Inom utvecklingen av den visuella sidan av teaterkonsten är han internationellt ledande.
   Just nu är Robert Wilson aktuell i Köpenhamn med två samtidiga dramatiska verk. Dels en uppsättning på Betty Nansen Teatret av Büchners Woyzeck och dels en installation på Kunstindustrimuseet med dramatiska inslag.
   Porträttet av Robert Wilson i Bildjournalen sänds lördagen den 16 december klockan 21.15 i SVT1.

Läs mer om Woyzeck på Betty Nansen Teatret i Köpenhamn och se videoklipp med Robert Wilson och Tom Waits.Länk »

Den flygande holländaren direkt från New York

På lördag sänder P2 direkt från Metropolitanoperan i New York. På programmet står Richard Wagners opera Den flygande holländaren.

Huvudpersonen i dramat är Holländaren, en kapten som är dömd att irra över haven på sitt skepp tills han träffar en kvinna som är honom trogen intill döden. I Metropolitanoperans version sjungs Holländarens roll av James Morris och Nina Stemme gör rollen som Senta-kvinnan som offrar sitt liv för honom. Hennes fästman Erik görs av Roland Wagenführer.
   Med sina verk bidrog Richard Wagner till att revolutionera operakonsten. Han skapade en helt ny konstform, musikdramat- ett allkonstverk där sångare och orkester är likställda med text, musik och scenografi och där allt flyter fram i en jämn och svallande flod av handling.
   Den flygande Holländaren sänds lördagen den 16 december klockan 20.00 i P2.

Barn- och ungdomskultur prioriteras i Skåne

MALMÖ. Barn- och ungdomskulturen i Skåne ska stärkas nästa år. Det beslöt Kultur Skåne vid ett budgetsammanträde på tisdagen.

Satsningen innebär bland annat att dansprojektet Salto permanentas. Dessutom får teatergrupper som spelar för barn och ungdom höjda bidrag.
   Potten som det fria kulturlivet, institutioner och kommuner kan söka pengar ur kommer att höjas från 1,2 miljoner kronor i år till fyra miljoner för nästa år.
    Kultur Skånes totala budget för 2001 är drygt 225 miljoner kronor. Det statliga bidraget utgör drygt hälften av summan medan resten av pengarna kommer från Region Skåne.