Siham Shurafa, Susan Taslimi, Hannah Masharqa, David Weiss, Fikret Çeşmeli i Kärleken är fri!? Foto: Martin Skoog
Recensioner [2014-05-22]

Pedagogiskt och starkt om hedersvåld

Kärleken är fri!? av Dimen Abdulla, Nasim Aghili, Arkan Asaad, Melissa Delir, Malin Lagerlöf, Gertrud Larsson och Åsa Lindholm
Scen: Folkteatern i Gävle
Ort: Gävle
Regi: Michael Cocke
Dramaturg: Åsa Lindholm
Producent: Anna Thelin
Scenografi och kostym: Katrin Brännström
Mask: Janina Rolfart
Ljusdesign: Lina Benneth
Videoprojektion: Sebastian Kihlstrand
Skådespelare: Susan Taslimi, Siham Shurafa, Hanna Masharqa, Fikret Çeşmeli, David Weiss
Telefonröst: Cecilia Wernesten
Dramapedagog: Elin Callmer
Länkar: Folkteatern i Gävle, Dina rättigheter

* Föreställningen ingår i det nationella Arvsfondsprojektet Kärleken är fri där Folkteatern i Gävleborg är en av samarbetsparterna. Projektets syfte är att förebygga hedersrelaterat våld och förtryck. Andra samarbetsparter i projektet är Länsstyrelsen Östergötland, Rädda Barnen och andra frivilligorganisationer.  Föreställningen kommer att spelas i skolor i Stockholm, Malmö och Göteborg, samt i Gävleborg.


RECENSION/TEATER. De mänskliga rättigheterna projicerade på väggarna och impressionistiska scener om våld och förtryck. Folkteatern i Gävle sätter tillsammans med Arvsfonden upp Kärleken är fri!? Karin Kämsby har sett en tempofylld uppsättning i regi av Michael Cocke.

Kärleken är fri!? är en oblygt pedagogisk föreställning, men utan att det stör, eftersom budskapet är rakt på sak och inte smygs fram. Man drar sig inte ens för att både läsa upp och projicera hela FN-deklarationen om de mänskliga rättigheterna i klartext på väggarna. Här projiceras också rollkaraktärernas sms- och chattkonversationer, pjäsens titel på olika språk, smileys och andra tecken.

Spelplatsen består av en fyrkantig, ljus, mönstrad matta med publiken på stolar runt om. På mattan står fem svarta pallar.

Här sitter tonårstjejen Nancy (Siham Shurafa) och väntar på att någonting ska hända. Och det gör det. Hon blir kär i sin brors svenska kompis (David Weiss), vilket leder till komplikationer. Deras sms-konversation när båda två sitter vid middagsbordet i Nancys föräldrahem är en av föreställningens komiska höjdpunkter.

En annan både tragisk och rolig scen, är den när Samir (Fikret Çeşmeli) intet ont anande har rest till hemlandet och där tvingas gifta sig med sin kusin. Samtidigt talar han och hans svenska flickvän i mobilen om hur mycket de älskar varandra …

Föreställningen består av impressionistiskt tecknande, snabba, korta situationer där ungdomar i det sekulariserade Sverige utsätts för hederskulturens våld och förtryck. Händelser som flimrar förbi i rubriker och nyhetsflashar blir till kött och blod. De allmänt kända kulturkrockarna gestaltas med undertexter där de inblandades egna känslor och tankar spelas fram, till exempel i en scen om en lektion i ämnet sex och samlevnad. Samtidigt som läraren undervisar reser sig eleverna och anförtror publiken sina tankar och känslor, färgade av var och ens kulturella bakgrund.

Vi får också möta Melissa (Susan Taslimi) som flyttar till skyddat boende och klarar sig tack vare styrka, mod och envishet. Efter att ha skrivit tre böcker och skaffat sig en universitetsexamen, kan hon åter umgås med sin familj. En annan tjej, Maria, (Hanna Masharqa) mördas på 19-årsdagen av sin bror, på order av pappan via telefon från hemlandet. Brodern använder tårtkniven som redskap.

De fem skådespelarna byter roller i ett hejdlöst tempo. Susan Taslimi är ett underverk både som tillspillogiven, misshandlad tonårstjej och som monstruös, mordisk pappa. Det är befriande med en skådespelare som kan ta i från djupet även i korta scener.

Min enda invändning är att föreställningen kan vara för impressionistisk och otydlig, det kan vara svårt att tolka vad som händer på scenen om man är ovan att se teater och inte helt förstår svenska.

Premiärpubliken består av ungdomar, många med invandrarbakgrund, från olika gymnasieskolor i Gävle. Efter föreställningen följer ett dramapedagogiskt efterarbete på tjugo minuter.

Karin Kämsby

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare