Som en uniformerad miniarmé smattar Saga Björklund Jönsson, Erik Holmström, Gunnel Fred och Andrea Edwards fram i Djävla nuläge! Foto: Anna Sigge
Recensioner [2014-02-21]

Plakatartad seriesatir

Djävla nuläge! av Sara Hansson, Erik Holmström, Roland Paulsen
Scen: Borås stadsteater i samarbete med CP/Counterforce produktion
Ort: Borås
Regi: Erik Holmström
Musik: Saga Björklund Jönsson
Scenografi och kostym: Erik Holmström
Projektioner och ljuddesign: Tobias Walka
Ljusdesign: Ivo Savara
Skådespelare: Saga Björklund Jönsson, Andrea Edwards, Gunnel Fred, Erik Holmström
Länk: Borås stadsteater


RECENSION/TEATER. Samarbetet med CP/Counterforce produktion ger Borås stadsteater en riktig krutinjektion. Lis Hellström Sveningson ser Djävla Nuläge! ta skoningslöst roliga strypgrepp på samtiden.

Tycker du att allt i tiden är fel och trist, kort sagt åt helvete, och undrar vems fel det är? På Borås stadsteater får du svaret. I den halvgalna kabarén Djävla nuläge! ger sig ensemblen på jakt i tiden och gör ett fynd: fröentreprenören! Jag berättar inte mer, men han deltar själv i föreställningen, som pappfigur, passande nog eftersom här presenteras ”plakatteater med musiknummer och negativt tänkande”.

Underrubriken ger faktiskt en passande beskrivning. Under halvannan timme tar de fyra aktörerna strypgrepp på samtiden. Väljer självsvåldigt ut några fenomen och slår klorna i dem så fjädrarna ryker. Det är uppfriskande rättframt, galet och tänkvärt. Svårt att recensera också, för på metanivån blir jag delaktig eftersom föreställningen sätter in sig själv och kritiken i det pågående.

Det här samarbetet med CP/Counterforce produktion ger Borås stadsteater en välbehövlig krutinjektion. Texterna är skrivna av serietecknaren Sara Hansson, sociologen och arbetskritikern Roland Paulsen och Erik Holmström, som även svarar för regi, scenografi och kostym, samt deltar på scenen.

Utgångsläget är meningslösheten. Det finns inget hopp, vrålar kvartetten som debutband med en volym som blåser publiken bakåt.

Som en uniformerad miniarmé smattar Saga Björklund Jönsson, Andrea Edwards, Gunnel Fred och Erik Holmström fram. Hållbarheten hamnar först i skottgluggen, Andrea Edwards är skoningslös i analys och imitationer. Genusperspektivet används som svetslåga, inte minst när effekterna av sexköpslagen nagelfars. Senare mosas Ica-Stigs rollinnehavare Hans Mosesson innan hela 40-talistgenerationen grillas. Och så talar Gunnel Fred om rädslan för döden i en scen som blir ett plötsligt stormöga i den hiskeliga farten.

Allt synas genom teatrala raster. William Shakespeares Hamlet bidrar med skådespelarscenen, dödskallar – och finalen! 1970-talets Tältprojektet återspeglas i en idé om ett tempelprojekt. Fonden, med tecknade doriska kolonner, hämtar material från ett partytält. Musikalen rundar av och lättar upp. Alla infall och utfall har flera dimensioner. Vass kritik, analys och grova generalisering kastas runt i en kantig och tillyxad yttre form, tydligt inspirerad av serier.

Trodde du att teatern har kroknat och kapitulerat inför samtiden? Icke! Djävla nuläge! har både garvsyra och sprängkraft i energin.

Lis Hellström Sveningson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (15 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare