Jazzhänder på kvinnofängelset. Lisette Pagler, Maria Eirefelt, Louise Peterhoff och Catharina Allvin i musikalen Skaka galler på Kulturhuset Stadsteatern. Foto: Petra Hellberg
Recensioner [2014-02-09]

Skakande fängelseunderhållning

Skaka galler av Anna Vnuk, Mija Folkesson, David Shutrick
Scen: Lilla scenen, Kulturhuset Stadsteatern
Ort: Stockholm
Regi/koreografi/manus: Anna Vnuk
Musik: Mija Folkesson
Sångtexter: David Shutrick
Scenografi och kostym: Sven Haraldsson
Ljus: Patrik Bogårdh
Mask: Anna Jensen Arktoft/Frida Johansson
Medverkande: Kajsa Reingardt, Lisa Larsson, Louise Peterhoff, Lisette Pagler, Catharina Allvin, Maria Eirefelt
Länk: Kulturhuset Stadsteatern


RECENSION/MUSIKAL. Nyskrivna Skaka galler är en modern musikal med underhållande sväng. Men det starkaste sägs i kropparnas rörelser. Maina Arvas känner igen koreografen Anna Vnuks signum och åker emotionell rutschkana på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Att dansaren och koreografen Anna Vnuk har magisk touch har hon bevisat med flera egna och personliga uppsättningar genom åren, som Anna Vnuk sätter upp Cats, Solofestival med mig själv och Hårdare snabbare Anna Vnuk. Med fjäderlätt och pastellmjuk hand kan hon blanda koreografi, text och musik till underhållning så snygg och avväpnande att man inte märker den plötsliga rutschkanan rakt in i känslor och allvar. Och nu har hon gjort det igen.

Först är jag nervös över upplägget. Jag såg nyligen Teater Fryshusets vittnesmålspjäs Välkommen hem, om tre manliga kriminellas olika resor, och undrar om jag verkligen är redo för sång och dans på kvinnofängelset. Skaka både galler och rumpa?

Och visst är det ett lättsamt anslag, det här är verkligen inte ett debattinlägg om svensk fångvård. Uppsättningen leker okynnigt både med populärkulturella referenser, som musikalen Chicago och tv-serien Kvinnofängelset, och med musikalgenren.

Vi möter fem kvinnor som sitter inne på olika tid för olika brott. De presenteras snabbt med sina olika ytprofiler – Louise Peterhoffs tufft juckande förskingrare, Maria Eirefelts före detta tickande våldsbomb, benspralliga Catharina Allvin, Lisa Larssons gulliga Pippi (kan hon verkligen vara mordbrännare?) och Kajsa Reingardts moderliga narkotikasmugglare. Som upplagt för en sit-com som tv-serien Orange is the new black, särskilt när det in från verkligheten utanför dessutom kliver en ung och naiv reporter (Lisette Pagler).

Men efter hand kopplas greppet, fast med mjuka silkesvantar. Skaka galler är inte bara situationskomik i en laddad miljö, inte heller bara suveränt svängig och modern musikalunderhållning utan också ett relationsdrama om familjeband, moral, skuld, svek och kärlek. Och om kvinnor, kvinnor i grupp som stödjer och utmanar varandra.

Vnuk musikalregidebuterar här, hon har skapat musikalen ihop med kompositören Mija Folkesson och låtskrivaren David Shutrick, och det är ett lyckat triosamarbete som man vill se mer av. Låtarna tassar lustfyllt mellan musikalballad och soulig eller syntig pop och texterna är smarta och fint ordlekande.

Men det är omisskännligt Vnuks scenberättande och koreografi som skapar den där rutschkanan som får tårarna att tränga fram. Det starkaste sägs i kropparnas rörelser: cirklar, möten, styrkeuppvisningar, längtan skapar emotionella svallvågor. Sa jag magisk touch? Det handlar så klart inte om magi, utan passion och hårt arbete.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (10 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1
  1. Pingback: Skaka galler, Sweeney Todd, Cabaret, Priscilla | MusikalNet