Teatern blev tidigt en frizon i Aleksa Lundbergs liv och ett år efter hon påbörjat sitt könsbyte sökte hon scenskolan. Men resan dit har inte varit lätt.
– Jag var 18 år när jag sökte första gången och var då precis i könsbytesprocessen. Hade ätit hormontabletter i ungefär två månader. Brösten höll precis på att poppa ut. Men man såg fortfarande att jag var en kille.
När de sökande bytte om och duschade fick hon gömma undan snoppen. Första gången Aleksa sökte åkte hon ur i sista provomgången. Utan motivering .
– Senare fick jag möjligheten att fråga juryns ordförande. Hon kom nämligen och såg en gymnasieföreställning jag spelade i. Jag undrade: ”Måste jag göra klart mitt könsbyte innan jag kommer in?” Ordförande svarade ja.
Hur kändes det?
– Det kändes för jävligt. Jag var ju mitt i början av processen och ville in snabbt på scenskolan. Jag ville inte vänta tills jag blev 22 år. Det var som om någon skulle säga: ”Hej, bli mormor först och så kanske vi får se sedan.”
När Aleksa slutligen kom in på Göteborgs scenskola 2006 var hon både juridiskt och fysiskt klar med sitt könsbyte. Men innan det hade hon sökt till Stockholm.
– Jag tyckte att den skolan verkade vara bäst. Jag ville gå den mest hajpade utbildningen.
Tyvärr gick det inte den gången och även i Luleå gick Aleksa långt, men kom inte in.
– Rektorns var osäker på om det var lagligt att ta in en transexuell person på scenskolan och han visste inte hur det skulle gå till. Att skolan aldrig hade haft en sökande som mig förr och att han inte visste om de någonsin skulle få det igen.
Det var ett klassiskt fall av diskriminering, enligt Aleksa.
– Mitt könsbyte ska inte stå i vägen. I egenskap av rektor tycker jag man ska ha en mer demokratisk inställning till sina sökande. Jag var färdig med vagnialplastiken, men sökte med mitt gamla personnummer.
Idag har Aleksa jobbat ett och halvt år som skådespelare och på lördag är det dags för premiär av Vargtimmen på Dramaten. Ingmar Bergman skrev manuset år 1964. När filmen gick upp år 1967 blev han kritiserad för exponera sitt inre liv. Vargtimmen innehåller hela resan mellan liv och död.
Nu är året 2011 och Dramatens scenversion av Vargtimmen är en hybridföreställning där teater blandas med musik och film. Karin Dreijer Andersson från The Knife har komponerat musiken, Andreas Nilsson, musikvideoregissör som fått priser för sina samarbeten med banden Fever Ray och Röyksopp, gör scenografi och videoinstallationer. Regissören Malin Stenberg är känd för att göra otraditionella uppsättningar.
– Hon tar ett manus och gör det till sitt eget, säger Aleksa.
Berätta om din roll.
– Pjäsen handlar om mänskliga drifter. Jag spelar en kurator som heter Heerbrand som kommer in och tummar på huvudpersonernas själar kan man säga. Jag tänker skita i att gestaltas som man eller kvinna. Visst, jag har en kvinnokropp, men mer än så kommer jag inte att bjuda på i avslöjandet om könstillhörighet. Jag tar mer fasta på att jag är en demon.
Hon har en mörk röst som hon inte räds för att använda.
– Jag använder monsterröster. I Vargtimmen pratar vi mycket om de melankoliska rummen, och rädslan för de svarta sidorna som finns hos människan. Det grövsta en människa kan vara är ju en mördare och det är obehagligt att konfronteras med dessa sanningar. Att jag skulle kunna misshandla, våldta och mörda. Vi rör vid djuplodande mänskliga drifter i pjäsen. Och att då avvika från könsnormen är väldigt milt i förhållande.
Aleksa är inte rädd för att sätta sig upp mot konventioner och rådande samhällsstrukturer.
– Jag försöker tänka lite mer komplext idag och inte komma med kalla påståenden att ”så här är det”. Självklart finns det fördomar, som det alltid har gjort, när det gäller kön och sexualitet. Men jag är inte en tystlåten liten snärta. Jag säger vad jag tycker när jag tycker det. Och jag tycker mycket och ofta.
Vad tror du att Ingmar Bergman skulle säga om att en transsexuell person spelade i ett av hans verk?
– Det ska inte spela någon roll. På teatern kommer vi alla från olika håll. Alla skådespelare har en personlig ryggsäck.
OM ALEKSA LUNDBERG
Aleksa är 29 år, bor i Stockholm och gick på Teaterhögskolan i Göteborg 2006-2009. Är just nu aktuell i Vargtimmen av Ingmar Bergman på Dramaten som har premiär lördag 12 mars.
Läs mer om Vargtimmen på Dramatens hemsida
Läs också krönikan Hur demokratisk är kulturen 2011?