Uppfriskande diskrimineringAndrea Edwards väcker sin publik genom att skaka dem hårt med hjälp av Valerie Solanas stridsskrift Society for Cutting Up Men.
Recensioner [2011-11-08]

Uppfriskande diskriminering

Scum-manifestet av Valerie Solanas
Scen: Turteatern i samarbete med CP – Counterforce Produktion
Ort: Stockholm
Regi: Erik Holmström
Scenografi: Erik Holmström
Ljus: Erik Holmström
Medverkande: Andrea Edwards
Översättning: Sara Stridsberg Broderi: Inga Edwards Dekormålare: Ulpu Saali Teknisk hjälp: Bonthrop, Daniel Vegerfors, Jonas Jörneberg
Länk: Turteatern


recension/teater. Valerie Solanas Scum-manifest blir till aggressiv satir i händerna på Andrea Edwards och Erik Holmström. Nummers Lisa Boda ser ett briljant förlöjligande av männen på Turteatern i Kärrtorp.

Jag kan inte minnas sist en publik lämnade en föreställning så upprymd. Mellan lyckliga suckar hörs meningar som ”Den här måste jag skicka min dotter på!”, ”Så uppfriskande!” och ”Jag kände mig sedd”. Det sista, bör nämnas, kom från en kille. Och detta trots att ”utpekad” vore ett mer adekvat ord. För att inte tala om ”diskriminerad”, ”nermejad”, ”förlöjligad” och ”mordhotad”.


Vi, de upprymda, har nämligen precis lämnat Andrea Edwards föreläsning/föreställning av Scum-manifestet; alltså feministen, författaren, våldsverkaren Valerie Solanas stridsskrift Society For Cutting Up Men.
Det är en rasande uppgörelse med patriarkatet, och en plädering för det barmhärtiga i att utplåna dessa stackars degenererade halvmänniskor, männen alltså, som alltför länge tillåtits förpesta jorden med sattyg som krig och Stor Konst.


Det har tvistats om huruvida texten ska tolkas bokstavligt eller, som Solanas någon gång lär ha sagt, som ett litterärt grepp. En novemberkväll i Kärrtorp 2011 är det bara att konstatera, tiden har i så fall hunnit ifatt detta grepp. Det som 1968 betraktades som enormt stötande framstår i dagens uppskruvade och satiriska debattklimat som fortsatt grovt, men också briljant, och inte utan (tragi)komiska poänger. Vissa passager får både kvinno- och manssidan att skratta sig dubbelvikta.


Olika sidor? Jo, vi sitter uppdelade efter kön. Den kvinnliga publiken släpps in först. Får sitta på röd sammet och luta sig mot guldkuddar, serveras sedan vindruvor och godis. Männen hänvisas till klappstolar mittemot, där strålkastare lyser upp dem som villebråd framför en bil. Men visst tar Edwards hänsyn även till dem – hon förklarar långsamt och tydligt så att de ska hänga med, och låter deras ”aphjärnor” vila genom att ge en liten konsert.


Ni som i bakhuvudet formulerar motangreppet ”hur kul skulle du tycka det var om en man gick på om att kvinnor är lägre stående varelser” vill jag påminna om att det redan sagts. I århundraden. Både på och utanför teaterscenen. Av Aristoteles, Nietzsche och Strindberg, för att nämna några.


Sitter man med facit i hand och vet att Valerie Solanas sköt Andy Warhol ilar ändå en obehagsrysning nerför ryggen inför slutets våldsamma utfästelser. Men det är befriande att avsändarens katastrofkantade livsbana lämnas därhän.


Med intensiv närvaro och aggressiv avprogrammering dompterar Andrea Edwards sina åhörare från början till slut. Scum-manifestet är paradoxalt nog som att väckas genom att skakas hårt, men också som av en mjuk smekning mot en slumrande kind. Gör er själva en tjänst och kliv av på Turteaterns/Solanas/Edwards station i vinter.

Lisa Boda

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (109 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

18
  1. Giovanni Palusa 2011-11-09 05:16

    FANTASTISK FÖRESTÄLLNING! Gå och se! Det här är något som alla borde tvångskommenderas till att gå och se! Man kommer därifrån i ett sådant lyckorus som inte går beskriva i text!

  2. Martin 2011-11-12 08:32

    Suck…. Ni är som bebisar. Och nej, ingen man har någonsin argumenterat för kvinnans utrotning på grund av biologisk underlägsenhet. Inte Strindberg, inte Nietzsche, inte någon annan heller. Men det är förstås bra att feminismen visar vilken infantil, destruktiv icke-ideologi den är. Så ingen gör misstaget att försöka diskutera med er i onödan.

  3. Alvin Stoltz 2011-11-13 09:37

    Kludd på toalettväggen??. Diskriminering och ojämlik attityd är OK när det passar ens syften.
    Att bara dra in Strindberg i detta säger en del på nivån.

  4. asfafsf 2011-11-14 02:15

    jaså. Giovanni
    Nämen vad konstigt att du var en kvinna.
    Jag förstår inte, är alla våra kvinnliga medmänniskor små manshatare eller?

    Lisa och Giovanni, vad skulle ni tycka om vi satte upp en kvinnoförnedrande pjäs för att skapa debatt om kvinnlighet?

    Eller en förnedrande hatisk pjäs om mörkhyade för att skapa debatt? Svara på det ni!

  5. Erik Holmström, regissör 2011-11-15 02:07

    Turteatern polisanmäler hot. Turteatern sätter just nu upp SCUM-manifestet av Valerie Solanas. I samband med detta har det uppstått ett bloggdrev utan dess like på nätet som har varit delvis aggressivt och hotfullt. Hot har förekommit mot teatern, vilka vi har polisanmält och vi kommer att polisanmäla alla former av hot riktat mot oss. Vår senaste föreställning bevakades av poliser utanför teatern.
    Vi vill med detta tydliggöra att vi på inget sätt godtar att bli varken tystade eller hotade. Det vi gör är att spela teater. SCUM-manifestet på Turteatern är en 80 min lång pjäs där en skådespelare gestaltar en människa som med självsäkerhet lägger fram tesen att all världens skit beror på Mannen.

    Vi ser den här föreställningen som en hårdkokt, bisarr, humoristisk torktumlare. Inte en pedagogisk lektion om genus. Konstens och teaterns möjlighet är att leka med påståenden och dra dem till sin extrem. Denna text tar många påståenden till en så överdriven nivå att man som publik tvingas till ett eget reflekterande. Om konsten inte tillåts att göra detta, vart är vi då på väg? Det här är en gestaltning -varken mer eller mindre.

    Vi har valt att sätta upp SCUM manifestet för att den med sin sin svarta humor och sin ovanliga aggressivitet är en spännande text att uppleva, och för att den på ett lustfyllt sätt vänder upp och ner på de företeelser och strukturer som vi tycker oss se.

    En sak är att en text och föreställning väcker debatt, men det är en helt annan sak när det går till personangrepp och regelrätta hot.

    En del av kritikerna vänder sig mot att vi erbjuder bl.a. gymnasieskolor att komma hit med sina klasser. Vi vet att även gymnasieelever klarar av en stark föreställning, och redan nu har vi fått bra respons från yngre besökare som kommit hit på egen hand. Vi tror att vår föreställning föder mer känslor, tankar och reflektioner, än en mer tillrättalagd pjäs där de flesta håller med om det mesta. Vid skolbokningar ingår även en efterföljande diskussion om innehållet i pjäsen och vi rekommenderar alltid lärare att se föreställningen själva först. Vi är övertygande att SCUM-manifestet är bra katapult för en dynamisk och rolig diskussion.

    Trots hot planerar vi att fullfölja alla föreställningar.

  6. Alvin Stoltz 2011-11-16 09:45

    Storm i glaset! Jösses Erik Holmström, ”hotet” är ju samma slag av ”satir” som er föreställning. Du sa det själv: ”hårdkokt, bisarr, humoristisk. Alltså samma andas barn.
    Nu är ni gnälliga och barnsliga som inte tål samma behandling som ni själva bjuder på.

  7. klas 2011-11-16 04:58

    Ge mig ett enda exempel. Jag uppmanar Lisa Boda att komma med ett enda exempel där Aristoteles, Nietzsche eller Strindberg skriver att kvinnor ska utrotas!

    Det finns exempel på manliga författare som uppmanar till utrotning – Adolf Hitler är en av dem – han ville utrota Judar.

    Jämför Solana med de hon bör jämföras med och jämför Soalans beundrare med de som de bör jämföras med…men den självinsikten verkar inte finnas hos Lisa Boda.

  8. Karl 2011-11-17 09:46

    Vidrigt… Man undrar vad reaktionen skulle bli om man skulle göra en uppsättning av Turner Diaries som nog får sägas vara samma andas barn… Knappast några applåder iaf. Hade män klassats som folkgrupp så hade det nog varit det klaraste fall av hets mot folkgrupp som någonsin framförts offentligt i landet. Jag tycker ifs inte att det ska vara olagligt att framföra, men det visar rätt tydligt hur destruktiv och rutten feminismen av idag är.

  9. nike f lorentzen 2011-11-17 11:22

    SCUM manifestet fantastisk att läsa 1970 och igen 2010. Nu drager jag till Stockholm för att se SCUM manifestet.
    Gläder mig!

  10. Ylva Lagercrantz Spindler 2011-11-18 08:44

    Med SCUM-tomtar och ironi. När jag såg föreställningen var det med en viss bävan: Skulle lokalen stormas av antifeminster? Skulle vi tas som gisslan? Skulle jag själv omvändas till Jack the Ripper i kvinnomantel efter att ha sett föreställningen? Nej, ingenting av detta hände i publiken som bestod av allt från 20+-brudar till 70+-gubbs.. Alla hade roligt, fick insikter och skrattade åt denna satir som måste tas med en gnutta insikt och salt. Dessutom bjöds vi på SCUM-tomtar. Så var det med det.

  11. Fanny 2011-11-21 11:42

    Obs! Spraket! Hur kan en kind ”slumra?” Undrar en vetgirig sprakpolis med anledning ac ovanstående recension.

  12. Jens 2011-11-23 10:07

    Årets bästa. Intelligent, roligt, fantastiskt träffsäkert. Att sitta på den manliga läktaren var omtumlande, obekvämt, nyttigt. Knappast förnedrande, eftersom det handlar om att försätta sig i ett tankeexperiment och se världen ur ett annat perspektiv. Att på allvar känna sig hotad, att inte kunna skilja på fiktion och verklighet, kräver att man betraktar världen genom ett mycket, mycket spänd och rädd liten ringmuskel.

  13. Jens 2011-11-23 10:30

    Diagnos. Alvin Stoltz ser ingen gradskillnad mellan att framföra ett 40 år gammalt litterärt verk på en teaterscen, innehållande ett hot mot ‘alla män’, och ett anonymt hot mot tre namngivna personer, uthängda med adress. Alvin anser alltså att han på allvar är hotad som man, och att det berättigar personliga hot.

  14. Marcus Johansson 2011-12-01 07:13

    Ger de unga killarna en ärvd skuld för att martyrskapet ska hålla! . Hur kan alla de som motarbetar detta hat och kränkande beteende bli kallade kvinnohatare eller näthatare i DN, Aftonbladet, Expressen, SVT? 

    Hoppas verkligen att detta enligt Aftonbladet ”Gyllene hat” mot män, pojkar och spädbarn med snopp inte leder till att arbetet och kampen för ett mer jämställt samhälle bromsar upp! Vi har mycket kvar att kämpa för innan det svenska samhället är helt jämlikt!

    Det är tydligt vilka som sprider hat och uppviglar till våld (med hjälp av skattepengar). 

  15. Pingback: SCUM-light | Susanna's Crowbar

  16. Pingback: Fina recensioner av Komedin | Turteatern

  17. Jonas 2012-11-30 10:17

    Värt att ha i åtanke är att Solanas led av paranoid schizofreni, SCUM är en skrämmande, sorglig och fascinerande inblick i en psykiskt sjuk människas tankegångar. SCUM som politiskt manifest är på samma nivå som konspirationsteorin om humanoida reptiler, fylld av paranoia och sinneförvirring.

  18. Läshistoria 2013-07-29 08:51

    Det där med att kvinnor i ”århundraden” skulle ansetts vara ”lägre stående varelser” kan man ha skilda åsikter om. 70% av de som räddades från Titanic var kvinnor, för att man för 100 år sen ansåg att kvinnor och barns liv var värda mer än mäns. Liksom i krig, liksom i hårt fysiskt krävande och livsfarliga arbeten där män offrades för samhällets och deras kvinnor och barns bästa. Om vi just ser till baks några ”århundraden”. Rösträtt då, kanske någon säger, DET är ett exempel på hur kvinnor ansågs lägre stående. Ser vi på Sverige, hade faktiskt ogifta kvinnor och änkor rösträtt INNAN manliga fängelse interner och män som betalade för lite skatt/hade för liten inkomst hade rösträtt. Först 1918 infördes allmän rösträtt för män och redan ett år senare 1919 infördes allmän rösträtt även för kvinnor. Det var alltså ett års diff… Men detta passar inte in i matriarkatets självuppfunna martyrskap och smutskasting av män.