Det är bara att erkänna: Jag faller för titlar. Faktum är att jag är så besatt av titlar att jag har ett helt anteckningsblock där jag enbart skriver ner potentiella novelltitlar – utan att någonsin skriva själva novellen. Så vid en teoretisk genomgång av höstens teaterpremiärer går jag förstås genast i gång på pjäser som heter sådant som De avlidna satt i mitt vardagsrum och väntade på mig, Max Heberts pjäs som Teater Splendid planerar att sätta upp på Teater Pero. Desto större blir besvikelsen när jag i skrivande stund får höra att premiären skjuts upp på obestämd framtid.
En annan knastitelgoding är annars Två fattiga rumäner som talar polska, av nya stjärnskottet Dorota Maslowska vars pjäs Metallflickan spelades med stor framgång på Teater Galeasen i våras. ”Ett välkommet ösregn över sopberget Europa” skrev vår teaterkritiker Maina Arvas om den premiären med hopp om att få se mer av den unga polska dramatikern. Och det får hon alltså nu. Närmare bestämt på Folkteatern i Göteborg från den 16 oktober. Och även här är det Natalie Ringler som står i regipulpeten.
I höst anar vi också en minititeltrend på temat uppfordrande och förmanande titlar, kanske som en blinkning till oss teaterkritiker i salongen? Som teatergruppen Lumors Nu är du inte så kaxig, om unga mäns rädsla med premiär på Unga Klara 11 september. Och Strindbergs intima teaters Titta vad ni har gjort!,med urpremiär 6 oktober, en nyskriven pjäs av Martina Montelius vars titel Jag växte upp inbäddad i spenavarm kattsand, älskad bortom allt förnuft för övrigt utnämndes till ”Årets längsta pjästitel” i Nummer 2001.
Roliga och nyskrivna titlar i all ära, lika tråkigt kan det kännas att för hundrade gången läsa Hamlet eller Antigone på repertoaren. Men även bakom en gammal klassikertitel kan ju som bekant en radikal och nytänkande uppsättning döljas. För så är det ju med teatern som har upptäckt detta med vintage 2 000 år innan modevärlden. Gammalt blir helt enkelt som nytt på en annan ”kropp”. Som Mats Eks uppsättning av Körsbärsträdgården som struntar i förra sekelskiftets loja salongsdamm och istället placerar pjäsen i det nya Ryssland som på 1990-talet föddes ur Sovjetunionens fall. Premiären ägde rum i Moskva i somras och möttes enligt Ek själv av blandade reaktioner. Nu är det Dramatens tur (läs Nummers recension).
Också Dalateaterns Hedda Gabler i samarbete med Riksteatern (premiär 29/9) känns först som ett ”Jaha – och?”. Men läser man sedan att det är Sara Giese som regisserar och ser affischen med en Hedda som räcker ut en erotisk, rosenbladslik ormtunga mot oss, så är det lätt att gå igång på flera cylindrar.
Teatern, de många tolkningarnas konst. Nedan följer tio föreställningar under säsongen största och första premiärmånad september som åtminstone jag blir spontant nyfiken på – inte bara sett till titlar.
Det är lätt att bli snurrig av alla premiärer, men Nummer hjälper dig på traven med en tipslista. Varför inte se Kunskapsluckan? FOTO: Annika Berglund.
Nyfiken på i september
Kunskapsluckan av Mattias Fransson och Kristiina Viiala, Norrlandsoperan
När Mattias Fransson från Klungan och danskonstnären Kristiina Viiala slår sina tokiga huvuden ihop och skapat en föreställning som bland annat avverkar problem som en överdriven konsumtion av mjölk, så gör det inget för en Stockholmare att premiären äger rum i Umeå för även vi har chansen att se den på Dansens hus i oktober.
Urpremiär 3 september
Skalv av Lars Norén, Folkteatern i Göteborg
Norén är alltid Norén om än i Göteborg, så givetvis prickar jag in hans nyskrivna pjäs som man för övrigt kan se öppna repetitioner av redan under Göteborgs Dans & Teaterfestival 25 – 28/8. Om hur det går när en familj slutar prata med varandra. Regisserar gör Sofia Jupither. Är för övrigt nummer 11 av Noréns så kallade terminalpjäser.
Urpremiär 11 september
Klar himmel av Lotta Lotass, Malmö stadsteater
Även i Malmö bjuds det på en urpremiär av nyskrivet svenskt det ödesmättade datumet 11 september. Den här gången har Lotass fördjupat sig i kapten Claude Eatherly som gav order om att släppa den förödande atombomben över Hiroshima 1945. Och som ställs till svars för sina handlingar i en Quiz-show …
Urpremiär 11 september
Moskva 7 oktober av Hanne-Vibeke Holst, Stockholms stadsteater
Lars Norén har tidigare hyllat journalisten Anna Politkovskajas arbete i pjäser som A la mémoire d’Anna Politkovskaïa. I populärförfattaren Hanne-Vibeke Holst drama möter vi istället en direkt gestaltning av den ryska journalisten som blev så brutalt mördad utanför sitt hem 2006. I regi av Kjersti Horn och med Katarina Ewerlöf i huvudrollen och titeln till trots äger premiären alltså rum i september.
Sverigepremiär 11 september
Babel av Elfriede Jelinek, Göteborgs stadsteater
Sverigepremiären av Elfriede Jelineks politiska pjäs om USA:s invasion i Irak och som utlovar ett ”pratraseri” missar jag också ogärna, trots avståndet till Göteborg. Regisserar gör Mellika Melouani Melani, senast aktuell med Vi som är hundra på samma teater.
Sverigepremiär 17 september
Radio Muezzin av Rimini Protokoll, gästspel på Helsingborgs stadsteater
En dokumentär teaterföreställning av den tyska gruppen Rimini Protokoll där fyra egyptiska böneutropare berättar om sina liv och sitt arbete. Väckte stor uppmärksamhet på förra årets teaterfestival i Avignon.
Sverigepremiär 17 september
En timme kvar av Thomas Tidholm, Teater Trixter
Fria gruppen Teater Trixter i Göteborg firar 20 med en nyskriven pjäs om en man som får veta att han bara har en timme kvar att leva. Trots detta ska pjäsen vara rolig. Jo, jo.
Urpremiär 22 september
Inferno! Av Peter Weiss, Unga Dramaten
I Nils ”Unga Tur” Polettis tolkning av Weiss samhällskritiska drama från 1964 får vi möta djävulen på en frityrosande hamburgerrestaurang där såväl splatter som tortyr, glassmaskiner och tarmsköljning utlovas. Dante Goes Tarantino, tänker jag och bokar raskt in även denna premiär. Med bland andra Hannes Meidal och Hamadi Khemiri.
Premiär 24 september
Ingvar! En musikalisk möbelsaga av Erik Gedeon och Klas Abrahamsson, Malmö stadsteater
Das wunder von Schweden, eine musikalische Möbelsaga hette föreställningen vid den tyska urpremiären förra året. Ikeagrundaren Ingvar Kamprad som har klätt den svenska folksjälen i ihopskruvad furu från nedsågad smålandsskog. Ett så barockt tema att skriva musikal på att trots att jag inte gillar genren faktiskt måste boka en biljett även till Malmö i september.
Sverigepremiär 25 september
Hedda Gabler av Henrik Ibsen, Dalateatern i samarbete med Riksteatern
Två timmars tågresa från Stockholm ligger Falun och ett stenkast från stationen Dalateatern. Där sätter Sara Giese upp sin version av Hedda Gabler som marknadsförs som en tät relationsthriller. Låter lagom uppdaterat.
Premiär i Avesta 28 september