Inom svenska teaterkretsar har den framlidna, engelska dramatikern Sarah Kane länge varit heligt kultförklarad, men först nu når hennes dramatik publiken – och då tar man plötsligt i så man baxnar för att inte vara sist till kvarn. Detta resulterar förstås i rena Kane-hysterin där den ena svenska teatern efter den andra iscensätter hennes mest omdebatterade texter.
Först ut
Först ut är Nya Pistollteatern och Darling Deseperados i Stockholm med Crave: ”Pjäsen handlar om hur det är att vara människa i den kaotiska, förvirrade och vulgärkapitalistiska värld som vi lever i idag”, skriver teatern om pjäsen. Premiär 16 november.
Tätt i hasorna kommer Teater Cinnober i Göteborg. Även dom ger sig i kast med Crave. Premiär 15 december.
Också Dramaten, alltid lite yrvaken när det gäller nyskriven dramatik, men för Sarah Kane, lika lite som för Jon Fosse, kan de i egenskap av nationalscen inte blunda längre. Därför sätter även de upp en Sarah Kane-pjäs med premiär 6 februari 2002. Psykos 4.48, heter den.
Nummer anar början på en svensk Kane-frossa.