Fördjupning [2003-09-05]

5 frågor till Alexander Skarsgård

GÖTEBORG. Han scendebuterade som välpolerad streber på Södra teatern förra hösten. Nu är Alexander Skarsgård i Göteborg för att spela Leonardo i Blodsbröllop, en mansroll som han inte tror kommer att attrahera unga kvinnor.    Nummer ringde upp och fick ett samtal om passion, skäggstubb och spansk regi.

Senast Alexander Skarsgård bodde i Göteborg var för fem år sedan. Då medverkade han i dokusåpan Vita Lögner. Nu är han tillbaka för att göra rollen som Leonardo i Federico Garcia Lorcas pjäs Blodsbröllop på Göteborgs Stadsteater.
   – Jag gillar verkligen att vara i Göteborg. Jag har mycket kompisar här så jag har åkt hit ofta för att hälsa på, säger Alexander Skarsgård över telefon.
Han är lite trött. Repetitionerna av Blodsbröllop har varit intensiva inför premiären.
   – Jag hinner knappt sova.

Blodsbröllop handlar om tre familjer som slits isär av ett passionsdrama. Kan du berätta om din roll som Leonardo, vem är han?
   – Leonardo kommer från den fattigaste familjen. För ett par år sedan hade han ett passionerat förhållande med en kvinna från en mer välbärgad familj. Av ekonomiska skäl tillät hennes pappa inte att de gifte sig. Istället gifter sig Leonardo med en kusin till kvinnan han älskar. Han mår väldigt dåligt i den relationen. När Leonardo får reda på att kvinnan som han egentligen älskar också ska gifta sig blir det för mycket. Då söker han upp henne.

Förra hösten scendebuterade du med rollen som Nick i Vem är rädd för Virginia Woolf på Södra teatern i Stockholm. Du fick mycket beröm för den rollen. Hur är Leonardo jämfört med Nick?
   – Rollerna är så långt ifrån varandra som man kan komma. Nick är en välpolerad, artig, streber. Ytan är viktig för honom. Leonardo är vildvuxen, fattig och smutsig. En man som bara drivs av sin passion. Att rollerna är så extremt olika är kul. Det känns väldigt utvecklande.

Blodsbröllop är ett klassiskt drama av spanjoren Lorca. Stadsteaterns uppsättning regisseras också av en spanjor, Emilio Hernández. Hur har det varit att jobba med honom?
– Otroligt häftigt. Allt regiarbete har skett på engelska. Emilio Hernandez kan verkligen pjäsen så även om han inte förstår orden när vi spelar på svenska kan han höra på tonfallet om vi är rätt ute eller inte. Ibland känner man på sig ”Nu är det inte bra” då säger han till direkt.

Vart tror du att han vill komma med uppsättningen?
   – Oj. Bra fråga men jag vet inte riktigt. Jag hoppas att Blodsbröllop kan locka publik som inte går så mycket på teater. Föreställningen blir kort, bara en akt. Och pjäsen är intensiv och explosiv. Man behöver inte tillbringa fyra timmar i salongen vilket många tycker är jobbigt.

På tal om publik. Det sägs att du lockade ovanligt många unga tjejer till Södra teatern. Blir det så nu också?
   – Nej det tror jag inte. Jag ser helt vansinnig ut som Leonardo. Långt uppsatt hår, flera veckor gammal skäggstubb som bara hänger, smutsig. Den tiden är förbi när jag lockade unga tjejer…

Anna Werner

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare