Det hela börjar med att tre gudar stiger ner på jorden för att se hur det står till med godheten. Den enda som visar omtanke är den prostituerade Shen Te som gudarna ger en summa pengar så hon kan skaffa sig ett nytt liv. Då börjar problemen och hennes goda vilja sätts på prov. För att rädda sig själv och sin tobaksaffär klär hon ut sig till sin tuffa manliga kusin Shui Ta.
Hur är det att spela en dubbelroll som både man och kvinna?
– Oerhört spännande! När det gäller rollen som den manliga kusinen kände jag att jag måste få mina kläder tidigt i repetitionsarbetet. Kostymen och herrskorna var viktiga för att kunna separera rollerna. En manlig person har sedan fått växa fram i arbetet med texten.
De har ju olika språk och olika sätt att röra sig på. Berätta om din rollkaraktär Shen Te?
– Hon är väldigt öppen, bryr sig om och känner av hur folk mår. Hon påverkas också mycket av sin omgivning. Det är till exempel inte hennes egen idé att klä ut sig till kusinen. Jag känner igen mycket av mig själv i Shen Te. Man vill vara schysst och öppen mot dem man möter. Det handlar väl också mycket om behovet att bli älskad tillbaka.
Hur är Shui Ta?
– Motsatsen. Han tar inte hänsyn till andra utan kör sin grej fullt ut. En bra affärsman och smart. Ibland kan jag faktiskt önska att jag hade lite mer av honom i mig – att kunna sätta gränser för att undvika många törnar. Men det bästa vore en värld där man slapp vara misstänksam.
Varför är detta en pjäs som bör spelas?
– Den tar upp ett intressant och knepigt dilemma om hur man ska vara som människa när världen är så orättvis. Det finns ofta en sådan dubbelmoral.
Du var popsångerska som bestämde dig för att bli skådespelerska. Varför?
– Jag har alltid varit dragen till teatern. Men som liten var jag väldigt blyg och sedan kom musiken emellan. När jag var 29 så kände jag att nu brinner det i knutarna, jag sökte scenskolan och kom in. Jag var även frustrerad över den kommersiella popmusiksgenren. Inom teatern får man lov att bli gammal, något som är omöjligt som popsångerska.