År 1910 instiftade den socialistiska kvinnokonferensen i Köpenhamn en dag till stöd för kvinnlig rösträtt. På den vägen är det. Datum, karaktär och status har varierat genom åren men sedan 1977 rekommenderar FN ett allmänt firande av internationella kvinnodagen.
Nu på lördag den 8 mars är det alltså dags och för teaterintresserade kvinnodagsfirare finns en rad aktiviteter att välja mellan. I Stockholm har feministiska gruppen Teater Lacrimosa redan tjuvstartat firandet med urpremiär av pjäsen Dagordning den 4 mars. Den 6 mars släpper Lacrimosas tankesmedja boken Större än så här – tankar kring genusnyfiken gestaltning, som diskuterar frågan om hur genusmedvetenhet kan omvandlas till konkret förändringsarbete inom teatern.
– Vår nya bok är en del av Lacrimosas arbete för att förändra den mansdominerade teatervärlden. I boken presenterar vi bland annat verktyg som kan användas i det angelägna arbetet att göra den svenska teaterscenen mer jämställd, säger Liv Elf Karlén, författare och regissör på Lacrimosa.
På själva kvinnodagen firar gruppen tillsammans med Stockholms stadsteater och projektet Modärna kvinnor. På stadsteatern ges dansföreställningen Att gestalta kön från Göteborgs teaterhögskola, där finns Michael Nyqvist som läser Simone de Beauvoir och ett work in progress från nystartade queerteatergruppen Qaos. Lite clown, lite ståupp och några persiska sånger senare kulminerar firandet i stadsteaterns egen uppsättning av Den smala vägen skriven av Frida Stéenhoff, feminist från förra sekelskiftet.
Eve Enslers Vaginamonologer dyker upp på minst tre platser i landet under dagen. En av dem är Feministiskt initiativs och Ordfronts firande på Södra teatern i Stockholm. Tiina Rosenberg, Mian Lodalen, Moa Elf-Karlén med fler läser Vaginamonologer under firandet som dessutom innehåller highlights från ÖFA-kollektivets (står för ”öppna feminister agerar”) uppsättningar och ett samtal om teatern som arena för könsöverskridanden och jämställdhetsarbete.
Vaginamonologplats nummer två är värmländska Degerfors där Kim Anderzon finns på plats med sin soloversion Vivagina. Monologerna dyker också upp i Teater Eksems version på Världskulturmuseet i Göteborg där det bland mycket annat också blir queerteater med gruppen Lulf Rundell, en aria med Miriem El Ghalemi och dans med FittCrew.
På Arbetets museum i Norrköping avslutas en dag full av debatt med föreställningen Ulla Skoog m. mus – mus står för musiker.
Huruvida Sälteatern i Skellefteå och Dramaten i Stockholm tänkte till när 8 mars ritades in som premiärdatum lämnas osagt. Hur som helst kan man i Skellefteå se Sälteaterns premiär av Mirja Unges mörka våldtäktsdrama Var är alla?. På Dramaten har brittiska regissören Katie Mitchells version av Jungfruleken, Genets drama om makt och kön, premiär.
LÄNKAR
Läs Nummers recension av Den smala vägen.