Efo Kodjo Mawugbe och Francesca Quartey nöjer sig inte med att berätta en underhållande saga för sin publik. De vill få den att inse vissa saker och därför har de skrivit om Askungen till en nutida saga som utspelar sig någonstans i Ghana. Men trots att föreställningen är full av referenser till samhällsproblem och uppmaningar till publiken blir det aldrig plakatkonst eller agitation.
Tvärt om är detta en mycket berörande föreställning som präglas av en underfundig humor med stänk av ironi.
De karismatiska dansarna och skådespelarna transformerar om sagans endimensionella karaktärer till verkliga människor. Dzifa Aku Glikpoe i rollen som styvmodern är visserligen elak, men under ytan anar man en svaghet som ger karaktären nerv. Okaniokor Okan-Adjeteys Cinderama är varken ett stackars offer eller en klämkäck Pippi Långstrump utan en alldeles vanlig tjej som vill studera vid universitetet. Godwin Kwame Tamakloe bjuder generöst på sig själv när han i egenskap av Berättare vägleder publiken genom föreställningen.
Eftersom scenografin är reducerad till en målad fond i mjuka jordfärger får varje scen sin unika karaktär genom John Edmondson Sams komposition i samspel med Fabiola Opare Darkos kostymer. De tygrika traditionellt inspirerade kostymernas kraftfulla mönster fyller scenen med färg samtidigt som de skapar dynamik genom att förstärka dansarnas rörelser.
African Cinderella är en fantastisk föreställning som jag hoppas att många, många får tillfälle att njuta av!