Uppfordrande om imperialismKongo är sista delen i Teater Albatross afrikanska trilogi som nu åker till just Kongo och gästspelar. På bild: Carl Johan Kilborn.
Recensioner [2009-08-25]

Uppfordrande om imperialism

Kongo av Robert Jakobsson och Carl Johan Kilborn
Scen: Teater Albatross på Teater Halland
Ort: Halland
Regi: Robert Jakobsson, Carl Johan Kilborn
Scenografi: Åsa Lieberath, Timja Femling
Medverkande: Robert Jakobsson, Carl Johan Kilborn
Övriga i projektet: Carlotta Grimfjord samt Ebba Hol (Kongofilmen)
Länk: Teater Albatross


RECENSION/TEATER. På fredag åker Teater Albatross till Kongo med just Kongo, sista pjäsen i deras Afrikatrilogi. Björn Gunnarsson har sett en uppfordrande föreställning om en blodbesudlade imperialism i kung Leopolds fotspår.

På väg till Afrika mellanlandar Teater Albatross i Varberg med sin Afrikatrilogi. Det är första gången jag ser de tre pjäserna, Bortom havet, Mary Kingsley och Kongo, i en följd. Temat blir slående starkt och tydligt: den enes välfärd är den andres ofärd. Välstånd i en världsdel leder till obestånd i en annan.

Det avslutande stycket, Kongo, bygger som de båda övriga på historiska fakta. Det berättar i absurd, tragikomisk och poetisk kavalkadform den blodbesudlade historien om belgiske kung Leopolds privata slavkoloni. Robert Jakobsson och medspelaren Carl Johan Kilborn agerar svenska missionärer, undersökande tidningskorrespondenter, en tvångsrekryterad soldat i den groteskt brutala kolonialarmén, samt kung Leopold själv. Den enkla, direkt tilltalande och lätt naiva berättartexten samverkar med extremt expressivt kroppsspel och dans.

Som en hyllning till Grotowskiåret återvänder Teater Albatross till sina rötter. Även scenografi och rekvisita är illustrationsmaterial i berättelsen. Framför allt skulpturer och dockor som kombinerar afrikansk folkkonst med modernistiska förvrängningar. Åsa Lieberaths applikationer i fonden återger dessutom fragment av texten. Det är pedagogiskt och teaterestetiskt avancerat på en och samma gång.

I Kongo når Robert Jakobsson och hans medarbetare kanske längre än någon gång tidigare, i sina försök att göra en scenkonstnärlig helhet som är både moraliskt, känslomässigt och estetiskt uppfordrande. I slutscenen förvandlar Jakobsson sin egen kropp till ett sorgealtare med brinnande ljus. Eller är han himmelsguden i fjärilsform, som svävar över mörkrets hjärta? Nu flyger i alla händelser Teater Albatross snart söderut för att spela Kongo i Kongo, och Bortom havet i en fiskeby i Kamerun. Man grips av en stark längtan att följa med.

LÄNKAR
Recension av Bortom havet
Recension av Mary Kingsley

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare