After DarkAfter Dark tar Nummers showskribent med storm.
Recensioner [2007-04-17]

After Dark

After Dark av Christer Lindarw, Kent Olsson
Scen: Cirkus
Ort: Stockholm
Regi: Christer Lindarw, Kent Olsson
Scenografi: Per A Jonsson
Medverkande: Dans: Nicklas Ahlgren, Nils-Albert Eriksson, Kjell-Erik Edström, Christian Larsson, John Ljunggren, Justin Bess, Michael J:son Lindh Dragshow: Kent Berglind, Tommy Söderström, Nicklas Sundför, Henrik Gottfridsson
Länk: After Darks hemsida


Efter 250 redan genomförda shower har After Dark- gänget nu landat på Cirkus för att avsluta sin Sverigeturné på hemmaplan.

Kvällen inleds med att ”Marie Lindberg” sitter ensam på en pall och mal fram sin hit. Ni vet, hon som dök upp från en skolsal och tog sig till final i årets Melodifestival.
   Så brakar en konferencier i knallrosa kostym in och drar igång showen på riktigt, tätt följd av några karlar i fjäderskrudar vilket skapar karnevalkänsla. Det är något djuriskt över karlar i fjädrar och högklackat. Publiken hinner se några bara bakar och tuttar som ploppar fram (fejk förstås). Men den verkligt nakna känslan kommer när en av showens stjärnor, Christer Lindarw, uppenbarar sig på scen. Urläcker i svart och lagom showig. Det ändrar sig snart när After Darks andra upphovsman, Lasse Flinckman, gör entré. Lasse får oftast fler applåder än Christer. Inte nödvändigtvis för att han är bättre, utan snarare för att man inte känner sig hotad av honom som kvinna. Han är grymt charmig och ser precis ut som Mona Seilitz.
   Showen är ett smakprov på After Darks imitationer genom 30 år och en välriktad känga åt några av Sveriges största och mest omtyckta artister, ofta från Melodifestivalens värld. Jag faller handlöst för simpla tricks – som en hysterisk Nanne Grönwall, en egocentrisk Alexander Bard från OLW, förlåt BWO ska det förstås vara, och en förvirrad Kikki Danielsson. Och Lasse Flinckman som Anna Book är bara helt obetalbar. Med extremt tilltagna armar stökar ”hon” omkring i något liknande samba och jag kiknar av skratt. Klockrent. Jag blir även imponerad av det vansinnigt kluriga numret där kickande, nickande och kramande icke-fotbolls-bögars-dans övergår i en liten balettuppvisning och ett busroliga boanumret á la Vanessa Paradis. Men allra mest fascineras jag över hur man lyckats göra en svensk folkdans till ett slagsmål som förvandlas till striptease och sedan övergår i en brottningsmatch som avslutas i ren akrobatik i ett synnerligen väl koreograferat och erotiskt vackert genomfört nummer. Magnifikt.
   Däremot famlar cirkusens skäggiga damer något i mörkret i parodier av snubbar som Uggla och Gessle. Det känns bara platt. Men så länge dom håller sig till damerna är detta mycket god underhållning som bör hålla till i rampljuset.

Kajsa Lindh

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare