Med Raudra-Åsa bevisar gruppen återigen att de menar allvar med sina ambitioner, även om föreställningen – i likhet med Aktörs tidigare uppsättningar – lider av uppenbara barnsjukdomar.
Att bygga ett ”dansexplosivt” drama på temat ilska blir nämligen rätt enahanda. Åtminstone om man, som skådespelaren Åsa Gustafsson och regissören Johan Forsman, till en början endast utgår ifrån ett enda uttryck: vansinnesvreden.
Men när inledningen väl avklarats hittar Raudra-Åsa snart tonen. Och som vanligt i fallet Aktör utmärks denna av en lågmäld och intelligent visualitet: en superhjältes mantel som växer och växer och till slut trasslar in sig i såväl scenografi som skådespelare, en lekfull spotlight som reducerar Gustafsson till ett par fötter, en lyktförsedd järnstång som pendellikt sveper över scenen.
I denna blandning av visuella och speltekniska uttryck tror jag plötsligt på Åsa Gustafssons förvandling till sitt alter ego Raudra-Åsa, en mytologisk och skitförbannad hulk. När hon vid ett tillfälle så spänner blicken i mig och ryter är jag på vippen att pipa av ovillkorlig respekt: Ja, du är fenomenal! Jag ger mig! Men skäll inte på mig!
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...