Queert besvärQueerparodi. Rafael Pettersson och Nils Dernevik gör alla roller i Jörgen Dahlqvists dekonstruktionsbearbetning av Henrik Ibsens Gengångare på Teatr Weimar.
Recensioner [2010-02-15]

Queert besvär

Ibsendekonstruktion I: Gengångare av Jörgen Dahlqvist efter Henrik Ibsen
Scen: Teatr Weimar
Ort: Skåne
Regi: Linda Ritzén
Scenografi: Johan Bergman och Jenny Ljungberg
Medverkande: Rafael Pettersson, Nils Dernevik
Länk: Teatr Weimar


RECENSION/TEATER. När Kapten Klänning avslöjas som förbrytare och när Frederik Federley skyller på sitt transaltergeo Ursula kan man tycka att verkligheten överträffar dikten. Teatr Weimar är i fas med samtiden, men lyckas ändå inte riktigt med sin Ibsendekonstruktion, tycker Björn Gunnarsson.

Var tid har sin dubbelmoral, och vår tid är onekligen mycket olik Henrik Ibsens. Ändå finns det likheter. Livslögnen går alltid igen.
   Många stilgrepp blir det när Teatr Weimar gör queerparodi av Ibsens Gengångare.


Bitvis är det stringent, förtätat, när repliker upprepas som markeringar av symboliskt våld, och när det symboliska våldet övergår i verkligt våld. Allt det som Ibsen bara antydde: att den strukturella könsmakten alltid innerst inne baseras på ett hot om våld. Replikerna reduceras genom förkortningar, omtagningar, svordomar och skrik, vilket även det utpekar våldsstrukturen och de underförstådda hotelserna.


Den borgerliga konvenansen och konversationsreglerna är inte längre överjag, och Pastor Manders och Fru Alving kan öppet hänge sig åt det sexuella spel som Ibsen bara flirtar med. Alla är vansinniga, inte bara den stigmatiserade Osvald. Men när Fru Alvings middagsbjudning blir buskis med skrålande nubbevisor och hankypanky bakom ett förhänge vill man fråga regissören: hur tänkte du här?


Den som anser att även den queera gränsupplösningen har sin dubbelmoral och sitt symboliska våld får en del vatten på sin kvarn.
   Rafael Pettersson är demoniskt slabbig i sina trippelroller som Pastor Manders, Osvald och snickare Engstrand, medan Nils Dernevik för det mesta lyckas undgå att göra Fru Alving till fjolla.


Till slut blir Ibsen varken hackad eller malen i Teatr Weimars dekonstruktion. Som för övrigt kanske hellre skulle kallas destruktion. Men även ett så ambitiöst scenkonstprojekt som Teatr Weimars måste väl har rätt att misslyckas ibland.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare