Alltför tuff lyxförpackningElin Klinga är en av tre stjärnor (de andra är Torkel Petersson och Michael Nyqvist) som regerar i Dramatens övertunga Strindbergssatsning Tre kronor. Foto: Roger Stenberg
Recensioner [2008-01-14]

Alltför tuff lyxförpackning

Tre kronor: Gustav Vasa, Kristina och Gustav III av August Strindberg
Scen: Dramaten
Ort: Stockholm
Regi: Åsa Kalmér, Jagos Markovic, Maria Åberg
Bearbetning: Vesna Stanisic Scenografi: Rufus Didwiszus Ljus: Hans-Åke Sjöquist

Gustav Vasa
Regi: Åsa Kalmér
Kostym: Ann Bonander Looft
Musik: Chrichan Larson
Medverkande: Torkel Petersson, Peter Viitanen, Kristina Törnqvist, Hulda Lind Jóhannsdóttir m.fl.

Kristina
Regi: Jagos Markovic
Kostym: Bozana Jovanovic, Marina Medenica
Rörelsepedagog: Marija Momirov
Medverkande: Elin Klinga, Malin Ek, Björn Granath, Erik Ehn, Johan Holmberg m.fl.

Gustav III
Regi: Maria Åberg
Kostym: Inger Elvira Pehrsson
Ljuddesign: Carolyn Downing
Koreografi: Dorte Olesen
Medverkande: Michael Nyqvist, Malin Güettler, Marika B Lagercrantz, Sunil Munshi m.fl.


Länk: Dramatens webbplats


Dramaten firar sitt hundraåriga teaterhus med fem timmar strindbergska kungadramer: ett födelsedagspaket av Gustav Vasa, Kristina och Gustav III Nytt jubileumsguld i entrén i all ära, men pjäserna dränks i sina glimmande nyförpackningar.

Strindberg skrev kungadramer så att de snarare kunde kallas familjedramer. Som förhållandevis lätt borde kunna ses genom samtidsfärgat glas. Eller?
   Hans Gustav Vasa är ett könsspel där oroliga män med makt är förödande osäkra på kvinnorna i sin omgivning. I Åsa Kalmérs regi och röd kulturtantsfrisyr gör Torkel Petersson en driftsstyrd patriark med infekterad relation till sin explosive son prins Erik (Peter Viitanen blinkar till sin roll i Eldansikte Backstage för fem år sedan).
   Kristina är en genusstudie med fröken Julie-problematik: Elin Klinga kläs på och kastar av sig sin köns- och storpolitiska tillvaros regelkostymer, i drömsk regi av Jagos Markovic.
   Och Gustav III, kan han vara en dumsmart Michael Nyqvist i röd fladderskjorta och … överdimensionerade ridbyxor i lack? (Vad är det med nytolkningar och lack och läder?) Nyqvists kombination av lojhet och skärpa underhåller ett tag, men Maria Åbergs urbana nittiotalsklubbversion med mediala metakulisser tar steget över pinsamhetsgränsen.


Det Strindbergspersonliga och mänskliga i dessa kungadramer borde vara tacksamt stoff om man som teaterchefen Staffan Valdemar Holm får lust att visa moderniseringar för en bevisat historieignorant ung generation (och samtidigt locka en bevisat köpstark Arngeneration). Men trots att det i ärlighetens namn är rätt träigt med dessa regentberättelser är det oväntat nog just moderniseringsivern och nyförpackningen snarare än det historiska som till slut tar kål på mig denna långa kväll.


För jubileumspåbudet har visst fått alla att slå knut på sig själva. I foajén möter Strindbergsbysten som flyttats dit och fått både röd paljettrosett bunden om halsen och kungakrona på huvudet. Här ska firas!
   Och de genomgående överdådiga emballagen skymmer tyvärr till slut sikten och insikten på kvällens föreställningar. Sammantaget ger de tre kronorna ett överlastat och forcerat intryck i sina nya obekväma festkläder.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare