Ann-Charlotte Alverfors har skrivit för Teater Kurage ända sedan gruppen bildades 1998. Mammas köttbullar är den fjärde av hennes pjäser som teatern sätter upp. Denna gång är temat heder.
Pjäsen handlar om Linda och hennes mormor Greta som ska fira midsommar i sin kolonistuga. Alla är välkomna. ”Tänk på att främlingar är vänner som du ännu inte känner”, säger mormor Greta till sitt barnbarn.
Men när invandrarkillen Ibrahim dyker upp får Greta svårt att hålla ihop sin fördomsfria fasad. Speciellt när kärleken börjar spira mellan Linda och Ibrahim.
– Mormor Greta har sett som sin livsuppgift att ge barnbarnet Linda en god utbildning och allt annat som hon själv aldrig fick. När Greta ser sitt livsverk hotat av den här passionen flyter fördomar, som hon inte ens visste om att hon hade, upp. Hon är rädd att språket ska försvinna till exempel, berättar Ann-Charlotte Alverfors för Nummer.
När Greta börjar känna sig riktigt pressad av relationen mellan Linda och Ibrahim blir hon, enligt Ann-Charlotte Alverfors, ”urjävlig”. Hennes livsmönster, med svensk heder och allt, kommer i gungning.
– Jag ville beskriva hedersbegreppet med svenska förtecken. Vad händer när en svensk familj känner sig hotad? Om man vänder på perspektiven kan det ibland vara lättare att förstå saker. Jag tror att det finns gemensamma nämnare mellan hur en svensk familj reagerar när den känner sig hotad, och en familj från en annan kultur, säger Ann-Charlotte Alverfors.
Regisserar gör Farnaz Arbabi, nyligen aktuell på Teater Scenario i Stockholm med kritikerrosade Afghanistan.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...