Mycket på grund av det täta och upphöjda ensemblespelet. Vuxna skådespelare som agerar tioåringar fastnar allt som oftast i outhärdliga manér, men Manuel Cubas stiliserade regi leker medvetet med schablonerna. Den distansering som uppstår då skådespelarna i pjäsens början klichémässigt tar ut svängarna som gnälliga snorungar, övergår efterhand i stället till uppsättningens största styrka: En spelmässig konkretisering av svårfångade tillstånd, såväl psykologiska som samhälleliga.
Det är en stor regibedrift. Som förmodligen aktivt bidragit till att Josefin Peterson och Omid Khansari gör två av de absolut mest mångfacetterade och rörande barnporträtt jag sett på länge. Båda fångar de lyhört upp den prepubertala tioåringens balansnummer över glappet mellan att vara sig själv eller någon annan, våndan över det förnumstiga sossesamhällets integrationsiver och längtan efter att få höra till, barnets bekymmerslösa lek i bjärt kontrast till tonåringens pockande sexuella uppvaknande.
Så visst. Jag medger det: jag är drabbad. Åk till Angereds Nya Teater så förstår ni varför.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...