Fördjupning [2000-09-28]

Anita Wall – i all hast

Bor man i Stockholm ser man henne ofta cykla. Snabb och målmedveten står hon gärna upp i nedförsbackarna. Annars är Anita Wall kanske mest förknippad med SVT:s Rederiet- och inte minst Dramaten, där hon just nu är aktuell som Dorine i nypremiären av Tartuffes Moliere. Att hon medverkar i mycket radioteater är kanske mindre känt. Till exempel att hon spelar "doldisen" Sofia, Guds dotter, i Radioteaterns stora höstsatsning.

Du medverkar i Radioteaterns Herren Gud och hans avbilder som sänds med start 8 oktober i Sveriges Radio P1. Hur många avsnitt spelar du i?
– Av sammanlagt tolv är jag med i sju eller åtta. Skamligt nog har jag inte räknat!

De ska sändas varje söndag?
– Stämmer. Fram till julafton. Då går sista avsnittet.

Handen på hjärtat; hur känns det då att ge sig in i bibelvärlden och penetrera dess språk och innehåll.
– Den känner vi ju till, men jag har bara gjort nedslag i bibeln så jag tyckte det var roligt att läsa lite mer. Sedan är den här serien baserad på den nya översättningen av Gamla Testamentet, så det är inte ett så fränmmande språk, utan ganska modernt, rakt och lättförståeligt, tycker jag.

Häftiga människoöden
Är Bibeln häftig?
– Bibeln? Ja, den är häftigt. Den innehåller häftiga historier och fantastiska människoöden (glimten i ögat).

Har du själv en favorit i Bibeln?
– Jag ska ju då föreställa Herren Guds dotter och henne har man inte hört så mycket talas om, men eftersom det sägs att Sofia är visheten, så kan man hitta henne lite här och där. Till exempel i Ordspråksboken och Höga Visan.

Men du spelar fler roller i serien.
– Det började med att vi spelade in en fristående pjäs som heter Stackars Job där jag spelar Jobs hustru. Sedan föddes idén till den här serien. Så nu får vi skriva om lite grann, så att jag som Jobs hustru går in i rollen som Sofia. Ganska kul, faktiskt!

Inte bara en röst
Nästan alla avsnitt regisseras av olika regissörer. Hur känns det att möta så många konstnärstemperament?
– Det har varit väldigt roligt, tycker jag, för alla har verkligen varit väldigt olika. Och jag har fått träffa nya regibegåvningar, nya människor som är ”coming”.

Att spela Radioteater i förhållande till att spela teater på en scen, att bara vara en ”röst”.
– Egentligen spelar man ju teater på samma sätt. Du går in i en roll och koncentrerar dig. Det är naturligtvis avsaknaden av publik – på ett sätt – när man befinner sig i en radiostudio. Men och andra sidan har du teknikerna och regissören där. Jag tycker att det på något sätt är samma sak. Det viktigaste är koncentrationen.

Och vad hör vi dig i för annan radoioteater i höst?
– Jag har haft lyckan att få vara med i Lars Forssells Bergsprängaren och hans dotter Eivor, som Thorsten Flinck sätter upp, och det var bland det roligaste jag varit med om, faktiskt.

Och när sänds den?
– I höst. men jag vet inte när (Lördag14 oktober kl 19.30. Red.anm.).

Tack så mycket.
– Tack!

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare