Kvinnliga livsstyckenMichael Engberg och Veronica Kurba i Anna, Hanna och Johanna på Regionteater Väst Foto: Ola Kjelbye
Recensioner [2009-01-19]

Kvinnliga livsstycken

Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson i dramatisering av Jan Jaap Jansen och Ineke ter Hege
Scen: Regionteater Väst
Ort: Västra Götaland
Regi: Judith Hollander
Scenografi: Sven Dahlberg
Ljus: Anders Shorty Larsson
Kostym: Ina Nyholm
Mask: Bim King
Medverkande: Agneta Ahlin, Michael Engberg, Rebecca Hayman, Lisbeth Johansson, Veronica Kurba, Bo G Lyckman och Pär Malmström
Länk: Regionteater Väst


RECENSION/TEATER. Anna, Hanna och Johanna är Marianne Fredrikssons mest lästa roman. Översatt till ett 40-tal språk. Dramatiserad i Holland. Och i denna form nu tillbaka i den bohuslänska myllan. Iva Åberg såg premiären hos Regionteater Väst.

Marianne Fredrikssons roman spänner över 130 år av svenskt kvinnoliv. Uppsättningen presenterar handlingen med Annas ögon, hon som vid sin dementa och döende mors bädd söker efter en mening med det svåra liv modern fick utstå och då finner många oväntade samband mellan sitt, sin mors och sin mormors historia. Inte minst vad gäller förhållandet till män.


Det är en spännande, välgjord och annorlunda föreställning. Vi rör oss fram och tillbaka i tiden. Korta avsnitt avlöser kontinuerligt varandra, vilket i sin tur ställer höga krav på de sju skådespelarna på scenen. De får i samma takt byta roller med varandra för att täcka det myller av personer och åldrar det handlar om. Det sker smidigt och känsligt – allt blir som ett orgelverk, virtuost registrerat av regissören Judith Hollander.
   Trots det saknar man tyvärr den djuplodande karaktärsteckningen som skulle låta oss förnimma det allvarsamma underliggande stråk av sorg som finns i boken. Några scener är nära att kantra mot ren bondkomik.
   Detta dock sagt i marginalen. Lisbeth Johansson, eftertänksam och stark (i rollen som Anna) och den mångfacetterade Bo G Lyckman (som John Broman, Gamle Arne, Arnes pappa) ger föreställningen tyngd.


Veronica Kurba som gestaltar alla tre huvudpersonerna i deras ungdom är gripande oskuldsfull och allvarlig (framför allt i Hanna som barn), Agneta Ahlin strålande när hon summerar sitt liv som den åldrade Johanna. Pär Malmström (Ragnar) får däremot inte fatt i sin rolls sammansatta karaktär, en allvarsam charmör blir här i stället till en underhållande komiker.
   Sven Dahlbergs scenografi är vacker, enkel och smart. Några lätt flyttbara träpaneler skapar än tät, än luftig rumslighet som nästan organiskt följer spelets jämna övergångar.


Även med den reservation jag har mot en viss lättviktighet i karaktärerna är detta en pjäs väl värd att se.

Iva Åberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare