NORRA SVERIGE
La Bohéme av Giacomo Puccini, Norrlandsoperan, regi: Kristofer Steen
Nummers kritiker Elin Axelsson gav toppbetyg till: ”Kristofer Steens lyhörda personregi, Linus Fellboms magiskt stämningsskapande ljus, Behnaz Arams vackert blodfyllda kostymer och dirigent Rumon Gambas lyriska och följsamma tolkning.”
Läs hela recensionen här.
MELLERSTA SVERIGE
Vår klass av Tadeusz Slobodzianek, Teater Galeasen, regi: Natalie Ringler
Nummers kritiker Louise Lagerström kippade efter andan och skrev bland annat: ”Galeasens föreställning flyter inte i blod men är likväl starkt fysiskt drabbande. Vi behöver inte se hjärnsubstansen på kavajslaget för att greppa bilden. Regissören Natalie Ringler litar på styrkan i texten och låter musik, sång och rörelse bli lika naturliga inslag som att en ballong antar mänsklig skepnad.”
Läs hela recensionen här.
SÖDRA SVERIGE
Lear av Aribert Reimann efter William Shakespeares Kung Lear, Malmö opera, regi: Stefan Johansson
En briljant uppsättning tyckte Nummers kritiker Anders E Larsson och skrev: ”När William Shakespeare och tonsättaren Aribert Reimann möts i det sinnesförvridna mörkret, är det påfallande hur Reimanns musik verkar strömma rakt ut ur kung Lears förtvivlan – den är helt enkelt kongenial med den engelske tragödens diktning om hopplösheten och futtigheten i det mänskliga varandet. Regissören Stefan Johansson trycker upp verket i ansiktet på publiken och skapar en närhet som, på samma sätt som musiken, inte går att värja sig emot.”
Läs hela recensionen här.
Nummers kritiker har valt vinnare bland de föreställningar som Nummer har recenserat under 2013. Vinnarna av utmärkelserna kommer att föräras med diplom och blommor.
Vi presenterar idag också Årets bästa föreställningar – publikens val. Läs mer här.