Årets föreställningar: I Stand Before You naked på Orionteatern och Jag kysste hennes Deodorant på Teater Galeasen
Årets blivande teaterchef: Staffan Valdemar Holm
Årets förluster: Margareta Krook, Viveka Sehldal och Palle Granditzky
Årets Dramatiker: Sarah Kane – äntligen förstådd!
Årets mest kulturpolitiskt korrekta samtalsämne: Robert Wilson
Årets musikal: Kaspar Hauser på Malmö Musikteater
Årets Skådespelare: dött lopp mellan Shanti Roney, Michael Nyqvist och Jonas Karlsson.
Årets deppigaste: Se ovan! Var är tjejerna?
Årets yrkesgrupp: Dramatiker
Årets Regina Lund: Samuel Fröler vill också sjunga
Årets familjeföreställning: Tusen och en natt, både på stadsteatrarna i Uppsala och Helsingborg
Årets parodi: Babben som Titiyo i R.E.A på Hamburger Börs
Årets linslus: Jonas Karlsson
Årets längsta titel: Jag växte upp inbäddad i spenavarm kattsand, älskad bortom allt förnuft av Martina Montelius på Kilen
Årets nykomling: konstnären Katarina Löfströms regidebut Happy Ending Story på Backstage
Årets överkurs: kristendom på Pusterviksteatern
Årets evighetsprojekt: Seg kväll med Lugn på Teater Brunnsgatan fyra som enligt uppgift ska spelas i en hel evighet.
Årets tema: nutidsångest och säkra kort
Årets ”snälla, inte en gång till”: Lorry på Oscars
Årets ”om publiken själv får bestämma”: Piaf på Stockholms Stadsteater
Årets Norén: Det Norske Teatrets gästspel November i regi av Norén på Riksteatern i Hallunda
Årets teaterkompositörer: popmusiker, medlemmar ur Weeping Willows, Cardigans och Teddybears Sthlm står högst i kurs. Tycker Bob Hund inte om teater eller..?
Årets skandal som kom av sig: Censorn på Göteborgs Stadsteater
Årets ångest: Sarah Kane
Årets generationskrig: Thomas Bolme vs Re-Orient
Årets norrbagge: Jon Fosse, med en enväldighet som börjar anta Bergmanska proportioner.
Årets Göteborgare: Dramatikern och regissören Mattias Andersson
Årets groda: Danstidningen som i Svenska Dagbladet säger att de ska använda sitt tidskriftsstöd på 350 000 kr till att satsa på sin hemsida. Konstigt, tycker NR.NU som hört att nättidningar inte får tidskriftsstöd för att det huvudsakligen ska finansiera tryckerikostnader och inget annat.
Årets mest förvirrade: Kan det verkligen vara möjligt att Pistolteatern måste lägga ner?
Årets längsta: Wilsons 3 systrar på Stockholms Stadsteater
Årets klassiker: Svejk i Andra världskriget av Teater Halland
Årets pundartomat: Tova Magnusson Norling i Humorlabbet på SVT.
Årets ”vi kan inte få för mycket av”: Tova Magnusson Norling
Också några ”årets” från dansvärlden listade av Lena Andrén
Årets dansare: Talia Paz, Cullbergbaletten
Motivation: Frånsett att vara en enastående dansare har hon varit flitigt verksam under året, deltagit i flera spännande produktioner och gett soloföreställningen Watertalk i Vitabergsparken.
Årets koreograf: Efva Lilja.
Motivation: För hennes intensiva och högkvalitativa verksamhet under året då hon har skapat en föreställning vid Guggenheimmuseet, Bilbao samt presenterat en föreställning på Dansens Hus samt gjort flera andra föreställningar och projekt under året.
Årets föreställning: Vara, Ohad Naharin-Cullbergbaletten.
Motoivation: Det mest spännande, nya verk som presenterats av ett svenskt kompani under året. En föreställning som kort sagt ”hade allt”.