Astrid Assefa är annars sångerska, skådespelerska, regissör, skribent, debattör och stå upp-komiker med allt från klassiska dramer till revyer och tv-serier i bagaget.
Barndomen spenderade hon i Värmland med en svensk mamma och en etiopisk pappa. Efter studier i litteratur, film och teater på universiteten i Uppsala och Stockholm på 1970-talet, hamnade till slut på scenskolan i Göteborg. Och den första januari i år tillträdde hon som chef för Dalateatern.
– Det är jätteroligt och spännande. Jag är både glad och stolt, berättar hon för Nummer.
Chefsdebut
Chef har hon aldrig varit tidigare – frånsett för egna produktioner.
– Det är inte vanligt med kvinnor som teaterchefer, understryker hon.
Astrid Assefa tror att en kvinnlig chef ibland har en mer utsatt position.
– Det krävs mogna män som vågar arbeta med kreativa och starka, ledande kvinnor. Men kvinnorna måste också våga ledas av kvinnor, vi är allt för vana vid att en man tar kommandot.
Lägger rollerna på hyllan
– Jag tackade ja till jobbet eftersom Dalarna har en bra länsteater med en bra ensemble. Och så vill jag ha en större helhet. Jag har jobbat på många platser som frilansare och vill ha mer kontinuitet i mitt arbete, svarar hon på frågan om vad som fick henne att ta steget från frilans till chef.
Hon kommer att fortsätta med att sjunga, men skådespeleriet får nu vänta.
– Det går aldrig att säga vad som är en teaterchefs viktigaste uppgift. Jag vill försöka få alla att vara kreativa av lust och egen kraft. I både teknik, regi och skådespeleri krävs ett klimat av delaktighet. Man ska ha roligt i ett lustfullt jobb, säger hon.
Kvinnor på G
Astrid Assefa vill se både klassiskt och nyskrivet på Dalascenen – och en repertoar som vänder sig till alla åldrar. När det gäller ny, kvinnlig dramatik är hon optimistisk.
– Pjäserna Masjävlar och Hitom ditom bortom spelas nu i Dalarna, nyskrivna pjäser av Maria Blom och Kersti Björkman – och fler unga kvinnor är på gång.
Då jag frågar vad hon tror blir det svåraste med jobbet tänker hon länge.
– Vi är ett antal människor som ska bjuda på glädjeämnen. Det är en liten teater som gör mycket, så visst kan det bli krockar. Men jag brukar inte visualisera svårigheterna, de kommer ändå!
Vill iscensätta dagsaktuellt stoff
Om det inte skulle finnas några begränsningar på något sätt har hon flera drömmar som hon gärna vill förverkliga.
– Jag vill ha ett ständigt flöde av aktuella händelser att direkt agera på, snabbt göra utåtriktade saker på dagsaktuella händelser.
– Jag skulle också vilja skaffa en helt ny stor scen där man kan göra precis vad som helst. Vi skulle hitta något nytt som vi själva tar fram på ett eget sätt, avslutar Astrid Assefa.