Recensioner [2006-10-24]

Aurélias Oratorium på Sagateatern

Säkert ler stumfilmens mästare Charlie Chaplin i sin himmel. För Aurélias Oratorium, även kallad Aurélia i Underlandet, är helt i hans anda. Dessutom är det hans dotter Victoria som framgångsrikt regisserat dotterdottern Aurélia i denna magiska värld där det välbekanta i vardagen vänds upp och ner.

I Aurélias Oratorium, med Sverigepremiär i Umeå, finns likheter med stumfilmens musikdramatik och estetik. De stumma skådespelarna förmedlar den humoristiska dialogen med hjälp av romsk jazz och kammarmusik, övertydligt kroppsspråk, sceniska illusioner och överraskningseffekter. Scenbilderna fogas samman i stundtals snabba klipp till ett fotografiskt, poetiskt collage.
    Aurélias Oratorium börjar med cigarettrök som ringlar sig ut från en byrålåda. Här gömmer sig Aurélia från de vardagliga kraven, trots att en mansröst i telefonen oupphörligt söker henne. Med armen i den ena lådan och huvudet i den andra äter hon bakelser, tänder ljus och dricker vin. Till slut klär hon på sig och prövar lyckan på höga höjder, under scentaket.
    Aurélia Chaplin kan konsten att utföra hissnande trick med kroppen. Men kan också, liksom sin morfar, servera slapsticks av bästa märke. Dessutom är denna feel-good föreställning bedövande vacker med 1920-30-tals känsla i genomgående rött, svart och vitt i böljande sammet och siden.

Yvonne Rittvall

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare