När pjäsen försöker greppa frågor om frihet kontra rötter – om urban rotlöshet kontra trygga tuvåkrar i glesbygd – är det ändå den här samtidskritiken av sjukvården i Tove Alsterdals text som är största behållningen. Hur kan det komma sig att tusentals svenskar lider och sjukskrivs fastän inget virus finns att skåda i mikroskopet? Kanske till och med den helige läkaren själv är drabbad av den spöklika modernitetssjukan. Publiken får kölappar och sitter således i vårdens väntrum.
Samtidigt är detta ett möte mellan den lilla och den stora teatern. Fria teaterguppen Scratch gör pjäsen i samarbete med Norrbottensteatern.
– Det är bättre att kombinera än att konkurrera, säger chefen på Norrbottensteatern Erik Kiviniemi. Han ser den fria gruppen som en konstnärlig blåslampa. Institutionsteatern däremot ”lockar med trygghet och hotar med stagnation”.
Med samma entusiasm talar chefen på Scratch, Dan Swärdh, om samarbetet.
– Den lilla teatern har fördelar. Men ibland känner man sig lite för liten, säger Dan Swärdh som nu vill dra nytta av den stora teaterns resurser och kunnande.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...