När teater funkar som bäst syns inte skarvarna i hantverket, det kan nog de flesta allt som oftast hålla med om. Men hur många gånger har man inte varit nyfiken på hur vägen fram till föreställningen sett ut? Velat skrapa fram de där skarvarna? Särskilt när man promenerar hem på darriga ben från en sällsynt dunderkanonföreställning och bara undrar HUR det är möjligt att någon kan spela så bra teater? Och var energierna, flowet och den sjuhelvetes spelglöden kommer ifrån?
Kent Sjöström är akrobatik- och rörelselärare och forskare vid Teaterhögskolan i Malmö. I hans personligt skrivna doktorsavhandling kan i första hand teaterstuderande och teaterarbetare, men också andra skådespeleriintresserade, få sig en djupdykning i skådespelarkonsten med utgångspunkt i den kroppsliga handlingen.
Fokus ligger på utbildnings- och repetitionsstadiet, inte på den färdiga föreställningen. I en mängd diskussioner, exempel och psykologiska resonemang ritar Sjöström upp strategier för hur skådespelaren ska kunna uppnå det där som i åskådarens ögon i bästa fall beskrivs som magiskt.
Han gör dock inga anspråk på att avslöja något hemligt recept på ”den stora skådespelarkonsten” och ingen specifik spelstil förespråkas. Däremot penetrerar han viktiga nyckelbegrepp för skådespelarträning, såsom flow och fantasi, samt drar intressanta paralleller till både idrotts- och vardagspsykologi när han diskuterar problemlösning, målbilder, avspänning och positivt tänkande. Och han förklarar varför det kan vara nyttigt för skådespelare att träna akrobatik inför en föreställning som inte kommer att rymma så mycket som en endaste liten kullerbytta.
Sjöström är pragmatiker och bekänner sig till den reflekterande praktikerns metodik. De egna erfarenheterna är hans främsta kunskapslåda och många av resonemangen i boken präglas av lärare-elev-perspektivet (även röster från elever görs hörda) något som särskilt underlättar läsningen för en som aldrig tagit skådespelarlektioner. Det känns pedagogiskt och lättar upp den obligatoriska, akademiska formalian.
Sjöströms framställning pyntas dessutom av hans tilltalande insiderjargong där han utnyttjar teatervärldens stora utbud av underhållande citat (som Hollis Hustons mustiga oneliner ”If the stage is your weapon, you should know how to kill with it”), vilket gör denna första, svenska doktorsavhandling i skådespelarkonst både intressant och trevlig att läsa.
FAKTA
Titel: Skådespelaren i handling
Författare: Kent Sjöström
Förlag: Carlsson Bokförlag
ISBN: 978-91-7331-081-9