Bakom musikalkulissernaFjädrar och frack, glitter och glamour. Allt är som det ska på musikalscenen, här Karl Dyall och ensemble i Singin' in the rain på Oscarsteatern. Men Nummer kikar lite längre in, bakom ridån.
Fördjupning [2008-02-21]

Bakom musikalkulisserna

Musikal är som vanligt glitter och glamour. På scen. Men bakom scenen finns andra och nya aktörer. Och det är inte riktigt business as usual. Nummer har spanat in bakom kulisserna i musikalvärlden.

Just nu spelas Jekyll & Hyde på China i Stockholm. Det är första gången det nyregistrerade bolaget Excellence Production AB sätter upp en musikal. Men Excellence Production är bara en ny gren i det något äldre bolaget Excellence Group, ett event- och pr-företag nischat mot ”att öka medvetenheten om framtidens struktur vad gäller livskonsumtionsmönster”.
   Redan ett par månader före premiären dök den diaboliskt leende Mikael Samuelson upp på Jekyll & Hyde-affischer och i tidningsannonser. Musikalfantomen omgavs av välrenommerade namn som operaregissören Staffan Aspegren, kostymören och stylisten Camilla Thulin, skådespelarna Per Myrberg och Samuel Fröler … 
   Men allt är inte vad det synes vara. Nämnda namn har säkert sockrade kontrakt. Däremot erbjöds mindre namnkunniga artister varken avtalsenligt gage, pension eller försäkringar för skador och inkomstbortfall. Eller ens semesterersättning utanför lönen (vilket är lag, här var den inbakad). Excellence vägrade kort och gott att skriva kollektivavtal.

I en annan del av stan spelade till mitten av februari en föreställning av ytterligare en ny musikalaktör. The London Project Team AB som satte upp London – The Musical i Filadelfiakyrkan på Rörstrandsgatan. Men efter bara sju av planerade trettiofem föreställningar lade man ner och gick i konkurs.
   Bakom produktionen stod en brittisk producentgrupp. Artister utan stjärnstatus erbjöds i London – The Musical än uslare villkor än i Jekyll & Hyde. Uppbunden på femmånaderskontrakt låg månadslönen på 7 000 kronor – och även här utan pensions-, försäkrings- eller semesterersättningar.
   Medan Hydeproducenten Sissi Hagald förklarar de dåliga kontrakten med ett irriterat ”Tidsbrist! Jag har en produktion att göra!” sa Londonregissören Andrew Pattie i princip ”No comments” och la på luren.

Men vid det laget har det börjat bränna under fötterna. Branschrävarna och de två stora musikalproducenterna Vicky von der Lanckens Vickys Nöjesproduktion, och Benny Anderssons och Björn Ulvaeus Briggen Teaterproduktion, fäller i intervjuer kommentarer som ”Det är bra och skönt att ha avtal och jag kommer alltid att ha det”, respektive ”För oss är det självklart, principiellt är kollektivavtal en bra tradition för arbetsmarknadens parter”. Så före jul förra året skrev London på. Och efter julledigheten kröp Hyde till korset och skrev även de ett avtal med Teaterförbundet.
   Varken The London Project Team eller Excellence Production visade sig vara arbetsgivare att räkna med. Förstnämnda gjorde alltså konkurs efter bara sju föreställningar. Däremot kan vi räkna med Excellence som musikalproducent även framöver. I varje fall om bolaget självt får bestämma.
   – En kommande produktion är redan på gång, vi förhandlar med China, säger Stefano Romano, nytillträdd exekutiv producent – tillika ägare till anrika restaurang Vickan i Kungsan – när tidigare nämnde Hagald inte längre får svara på frågor.
   Kanske kan nästa uppsättning bli Jekyll & Hyde-skaparen Frank Wildhorns drömmusikal? Han vädrar själv sin idé vid Chinapremiären: att sätta upp Drottning Kristina som musikal med världspremiär i Stockholm.

Jekyll & Hyde Foto: Joakim Strömholm
Mikael Samuelsson och Sarah Dawn Finer i Jekyll & Hyde. Foto: Joakim Strömholm

Annars är det business as usual i musikalbranschen. I varje fall om man ska tro okrönta men regerande musikaldrottningen Vicky von der Lancken.
   – Musikalerna har blivit mer påkostade, säger hon först när hon ser bakåt i ett tioårsperspektiv.
Det var då hon tog över Oscarsteatern, när Sandrewsimperiet avvecklade sina scenintressen.
   – Fast förresten, tillägger Vicky (som hon kort och gott omnämns i branschen) det sa man redan när jag satte upp I hetaste laget på Cirkus 1994.
   För Vicky tuffar det på. Medan Jekyll & Hyde och London – The Musical bara vågat kalkylera med föreställningar under sex–åtta veckor (London spelade dessutom bara fredag–lördag, medan den ännu spelade) är Vickys Singin’ in the rain inne på en fjärde säsong på Oscars. I maj flyttar den till Scandinavium och Göteborg, som är hemmaplan för en annan stor musikalproducent: 2Entertain. Som inte längre bara är Västsveriges stora underhållningsaktör, sedan 2005 är man även delägare i Oscars, och Vickys partner.
   – Vi samproducerar i stort sett allt. Det innebär mindre risker och större möjligheter, säger vd Ulf Mazur.
   De två producenterna delar inte bara teaterlokaler, utan även kontor (”För att stärka vår position i Stockholm.”). Tillsammans planerar de två kommande uppsättningar på Nöjeskontoret: My fair lady på Oscars i höst, sommarteater i Kalmar, Singin’ på turné …
   – I helgen gav jag tre utsålda föreställningar av Singin’ (igen), säger Vicky. Och lika många av musikalkomedin Rivierans guldgossar på Cirkus (igen). Totalt 7 766 biljetter. Fem tusen kom med bussar utifrån.
Det är där helgpubliken finns, där bussarna kör ifrån. Det enda som kan få den publiken att ställa in är halt väglag. Möjligen. Däremot inte sliriga börskurser.
   – Är det lågkonjunktur reser man inte så mycket utomlands och då vill man unna sig något. Man går på teater istället. Är det högkonjunktur kommer folket ändå.
Man behöver roa sig, menar Vicky von der Lancken.

Singin' in the rain Foto: Mats Bäcker
Ensemblen i Singin’ in the rain. Foto: Mats Bäcker

För Göta Leijonägaren Proscenia är det däremot inte lika självklart att ”folket kommer ändå”, trots tio år i branschen. Senaste året har bolaget på grund av musikalfloppar varit på obestånd. Men genom en rekonstruktion i tingsrätten och ackord på skulderna är situationen på väg att rättas till hävdar producenten Mats Jacobsson.
   – Sound of music säljer bra, säger han (men det säger alla om sina föreställningar trots att det på Ticnet finns gott om biljetter).
   – Och snart åker vi på turné till femton platser.
Proscenia har två Stockholmsscener, förutom Göta Leijon även Maxim (men där försöker fastighetsägaren bli av med Proscenia för att, enligt rykten, sälja den till kronprinsessans Daniel Westling som vill öppna gym).
   – Vi försöker använda teatrarna för konserter och konferenser också, säger Jacobsson. Det måste man när man har två stora lådor mitt i Stockholm att betala hyra för. Om en musikal går dåligt är det bra att inte ha alla ägg i samma korg.

Uppåt, så går det uppåt … så går det neråt. Det är musikalernas vardag och verklighet. Utom för Briggen Teaterproduktion. De har gjort tre musikaler på tio år – Kristina från Duvemåla, Chess, och Mamma Mia! – alla succéer och med miljonpublik, i Stockholm, Göteborg och Malmö, på Broadway och i West End – och med Mamma Mia! fortfarande på repertoaren.
   – Men det är en internationell turné som kommer till Globen i sommar. Där är vi bara inblandade på konsultbasis, säger Briggens vd Görel Hanser.

Varför bara tre föreställningar på tolv år?
   – Vi har sedan tjugo–trettio år en annan värld som rullar på med skivbolag, förlag och agentverksamhet. Briggen har bara funnits tio–tolv år.
Har ni något nytt på gång?
   – Nej.
Inte just nu ska man nog tillägga. Och även om nu en Mamma Mia! inte gör en musikalvår, om flippar och floppar hör genren till, så mår musikalen som sådan och artisterna som gör den möjlig, ändå bäst av långsiktigt tänkande och drägliga villkor.

 

Länkar:
Jekyll & Hyde
Nummers recension

London – The Musical
Nummers recension

Singin’ in the rain
Vickys Nöjesproduktion

Mamma Mia!
Briggen Teaterproduktion

Sound of music
Nummers recension
Proscenia

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare