Bamsebonding bär bitvisBamse (Johan Gustavsson) och Lille Skutt (Kalle Rydberg) slåss mot spöken.
Recensioner [2010-09-29]

Bamsebonding bär bitvis

Bamse och världsmästaren i elakhet av Jens Hansegård
Ort: Stockholm
Regi: Linus Wahlgren
Scenografi: Erik Fredriksson
Ljus: Joachim Lantz
Kostym: Michael Hillbom
Mask: Jessica Wahlgren
Medverkande: Johan Gustavsson, Måns Nathanaelson, Viktor Åkerblom, Kalle Rydberg, Ida Högberg, Martin Karlsson.
Ljuddesign: Mikael Karlsson/Stageroom Produktion: 2Entertain och Zeffer & Lovberg
Länk: Hemsida för föreställningen


recension/barnteater. Bamse är i stan. Men inte i lurvig päls, utan i blå hängselbyxor och gul polotröja samt med ett gäng sjungande kompisar i bagaget. Ylva Lagercrantz Spindler har sett en Bamse som kanske inte är världens starkaste upplevelse, men som roar för stunden.

Bamse är inte bara världens starkaste björn, utan också en av de mest exploaterade. Åtminstone i Sverige. 
   Tänk bara Bamseplåster, Bamsesolkräm, Bamseklubb, Bamsegosedjur och Bamsetidning. Nu kan vi också räkna Bamseteater till listan. Och vid premiären på Intima teatern var förstås Lottie Knutson där, liksom ett gäng andra representanter från Fritidsresor som gav Bamsegoodiebags till alla i publiken. Man undrar förstås vad Bamse som ständigt strider mot Krösus och hans kapitalistiska idéer skulle tycka om det.

Nog om den externa rekvisitan. Rent konstnärligt är Bamseföreställningen i regi av Linus Wahlgren helt okey, även om känslan ibland är att den inte skiljer sig mycket från vad som förmodligen skulle kunna spelas på Fritidsresors Bamseklubbar världen över. Ett plus på Intiman är att Bamse (Johan Gustavsson) inte spelar i full Bamsemundering utan mer avskalat i Karlsson på taket-stuk: blå hängselbyxor och gul polotröja. 
   Fint är också valet av Bamseberättelse som här spelas i korta sketcher varvade med sångnummer. Så är det ju onekligen tacksamt att göra pedagogisk barnteater av serien med alla sina filosofiska resonemang där Skalman (Måns Nathanaelson) är lite av serietidningarnas Søren Kirekegaard och Lille Skutt (Kalle Rydberg) en vit Freudpatientdröm i päls. 

Men föreställningen stelnar inte bara i traditonella former, utan här både twittrar och källsorterar Bamse och hans vänner och därmed placeras föreställningen också i samtiden.
   Ett minus är de stora gester som ofta förekommer i privatteatrarnas barnföreställningar och det fysiska avstånd som stora salonger skapar: Att sitta längst bak högst upp på balkongen med en treåring är förmodligen lika svåröverskådligt som det skulle vara för en vuxen att sitta och se en föreställning på Södra teaterns scen från Gondolens restaurang.

Men vill man se Bamse så ska man se Bamse. Eller som medhavd dotter uttryckte det efter premiären: ”Jag vill se Bamse OCH Starkaste björn igen.” För så är det med Bamse.

Ylva Lagercrantz Spindler

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1