Skånska Operan bildades 1993 av den numera avlidne Christian Fürst Myrup. Hans idé var att sprida operan utanför de fina salongerna och få den att gå hem hos folket. Ola Hörling och de övriga i ensemblen går på samma linje och arbetar för att nå en publik som vanligtvis ställer sig avvaktande till denna konstform.
– När vi satte upp Figaros bröllop förra sommaren bestämde jag mig för att miljön skulle vara franska Rivieran på 20-talet eftersom det är en sommarkomedi. Kanske inte helt uppskattat av alla till en början men det visade sig bli bra ändå i slutändan, menar Ola.
Tidstypisk barberare
Årets uppsättning, som kretsar kring den andalusiske barberaren, kommer dock att vara tidstypisk. Kläder och en del annan rekvisita lånas från Malmö musikteater.
– Det är ju en förutsättning för att vi ska få det att gå ihop, säger Ola. Det behöver i och för sig inte vara så kostsamt att sätta upp opera men visst behövs det pengar. Och nu har vi dessutom fått ett bidrag från Kultur Skåne.
Ola har bearbetat materialet på egen hand. Istället för att vara en renodlad opera har han valt att lägga in en talad dialog. Dessutom framförs materialet på svenska.
– Det ska vara lätt att ta till sig, menar Ola. Människor som annars inte ser opera kan hänga med i historien och åskådaren behöver inte läsa på eller känna till intrigen från början.
”Nog blir det intimt alltid”
Att spela i slottsmiljö för kanske inte tankarna till ett intimt format för publiken men det håller inte alls Ola med om:
– Vi har gjort som så att publiken sitter på tre sidor om sångarna som står i mitten, och på den fjärde sitter orkestern bestående av en stråkkvartett och ett piano. Nog blir det intimt alltid. Publiken får möjlighet att se ansiktsuttryck och kommer dessutom att höra bra. Opera är akustiskt och då känns det viktigt att publiken är nära.
Och närhet och folklighet är något som Skånska Operan satsat på genom åren. Mottot är att opera kan uppskattas av alla, speciellt när den sätts upp i passande slottsmiljö och blir en spännande helhetsupplevelse för besökaren.
Lättare att följa med talade inslag
Med inslag av dialog blir uppsättningen även mer av en ”teateropera” och därmed lättare att följa. Handlingen i årets slottsuppsättning har gjorts tydligare och publiken lär inte ha några större svårigheter att följa greve Almavivas kärlek till Rosina och barberaren Figaros insatser för att få drömmar att slå in.
Så ta chansen i sommar och besök de välbehållna, skånska slotten invändigt där det bjuds på intriger, vackra kläder och ljuv musik signerad Gioacchino Rossini.