LONDON. English National Ballet har fått oväntad hjälp ur den ekonomiska knipa ensemblen befinner sig i. Inga mindre än Barbie och Ken skyndar till dess räddning – dockornas tillverkare, leksaksproducenten Mattel, blir balettens sponsor.
Som ett led i räddningskampanjen ska en animerad filmversion av Tjajkovskijs Nötknäpparsviten göras med Barbie i huvudrollen. Inför en föreställning i juletid ska Coliseumteatern i London helt smyckas i rosa och Barbieprodukter.
”Inom baletten gäller det ju att föra åskådaren in i fantasins värld”, säger nationalbalettens chef Christopher Nourse, och medger samtidigt att baletten kanske är lite mindre kräsen i sitt val av sponsorer än många andra finkulturella institutioner.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...