Sami Yousri, Ann-Kristin Jones, Nina Ewald och Tobias Ahlsell i det rara dramat om Lassemajas detektivbyrå på Stora Teatern i Valleby – det vill säga Göteborgsoperans lilla scen. Foto: Tilo Stengel
Recensioner [2014-03-07]

Barnbokshjältar och primadonnor

Lasse-Majas detektivbyrå och operamysteriet av Malin Hülphers, efter Martin Widmarks böcker
Scen:
Göteborgsoperan, lilla scenen, Skövdescenen samt turné
Ort: Göteborg, Skövde
Regi: Mia Ringblom Hjertner
Scenografi och ljusdesign: Thorsten Dahn
Kostymdesign: Helena Willis
Kapellmästare: Per Larsson
Medverkande: Sebastian Hedar, Filip Lutecki, Ludvig Stadler, Amanda Andersson, Klara Blennermar Rebecca Lemmetti Lars Hjertner Tobias Ahlsell Ann-Kristin Jones Nina Ewald Ingahlill Wagelin Sami Yousri Per Larsson Erika Risinger Viktor Turegård Jonas Larsson Yvonne Kamne Anders Eggelind
Länk: Göteborgsoperan


RECENSION/TEATER. På Göteborgsoperan återfinns just nu en pedagogisk pärla på lilla scenen. Martin Wallströms megapopulära barndeckare har förvandlats till en färgstark operamusikal. Liv Landell Major ser Operamysteriet, elegant kryddad med bildande kuligheter.

Den som tycker att opera är svårtillgängligt kan med fördel ta sig till Göteborgsoperans lilla scen. Detsamma gäller de redan frälsta. Operamysteriet med detektivbyrån LasseMaja är en fiffig hyllning till operakonsten, signerad huskompositör Malin Hülphers. Med inspiration i Martin Wallströms storsäljare om två kavata kompisar som löser kluriga deckargåtor får barnen i publiken ett färgsprakande prov på hur opera låter, känns och fungerar.

Skrockfulla ritualer och maffiga kreationer blandas med sprudlande melodier och finurlig scenografi. Man ledsagas av två fina barnskådespelare, som lär känna en brokig ensemble med premiärnerver. Den store regissören tillika teaterdirektören – Lars Hjertner – är mest nervös. Hans turmaskot är stulen! Så ägnas en alldeles lagom lång föreställning åt glada sångnummer och klassiska intriger, som när Ann-Kristin Jones som fluffig primadonna kämpar om att stå i centrum med sin nästan lika fluffiga reserv – Nina Ewald. Thorsten Dahns flexibla scenografi är, precis som kostymen av Helena Willis, designad i den karaktäristiska LassaMaja-stil som präglar böckerna. Trevligt för alla som älskar dem.

De konstnärliga insatserna är jämnt fördelade på små men tydliga roller och orkestern får föredömligt kliva ur det imaginära diket med jämna mellanrum. Musikmaterialet de har att jobba med är gediget, men det man ofrånkomligt funderar på när det gäller nyskrivet, är hur hållbara melodierna kommer att kännas över tidkommer kanske inte att bli någon klassiker som alla kan nynna på, men väl en underhållande och hållbar barnföreställning.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (3 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare