Den som tycker att opera är svårtillgängligt kan med fördel ta sig till Göteborgsoperans lilla scen. Detsamma gäller de redan frälsta. Operamysteriet med detektivbyrån LasseMaja är en fiffig hyllning till operakonsten, signerad huskompositör Malin Hülphers. Med inspiration i Martin Wallströms storsäljare om två kavata kompisar som löser kluriga deckargåtor får barnen i publiken ett färgsprakande prov på hur opera låter, känns och fungerar.
Skrockfulla ritualer och maffiga kreationer blandas med sprudlande melodier och finurlig scenografi. Man ledsagas av två fina barnskådespelare, som lär känna en brokig ensemble med premiärnerver. Den store regissören tillika teaterdirektören – Lars Hjertner – är mest nervös. Hans turmaskot är stulen! Så ägnas en alldeles lagom lång föreställning åt glada sångnummer och klassiska intriger, som när Ann-Kristin Jones som fluffig primadonna kämpar om att stå i centrum med sin nästan lika fluffiga reserv – Nina Ewald. Thorsten Dahns flexibla scenografi är, precis som kostymen av Helena Willis, designad i den karaktäristiska LassaMaja-stil som präglar böckerna. Trevligt för alla som älskar dem.
De konstnärliga insatserna är jämnt fördelade på små men tydliga roller och orkestern får föredömligt kliva ur det imaginära diket med jämna mellanrum. Musikmaterialet de har att jobba med är gediget, men det man ofrånkomligt funderar på när det gäller nyskrivet, är hur hållbara melodierna kommer att kännas över tidkommer kanske inte att bli någon klassiker som alla kan nynna på, men väl en underhållande och hållbar barnföreställning.