Pendling med pulsPjäsen pendlar mellan nutid och dåtid, men Marie Delleskog i rollen som Whita står stadigt i Stenen på Göteborgs stadsteater. I bakgrunden Johan Karlberg.
Recensioner [2010-11-01]

Pendling med puls

Stenen av Marius von Mayenburg
Ort: Västra Götaland
Regi: Mattias Nordkvist
Scenografi: Clive Leaver
Ljus: Max Mitle
Kostym: Susan Salomonsson
Mask: Ingela Collin
Medverkande: Carina Boberg, Marie Delleskog, Johan Karlberg, Bianca Kronlöf, Helena Gezelius, Emilie Strandberg
Dramaturg: Per Arne Tjäder
Ljud: Karin Bloch-Jörgensen
Översättning: Ulf Peter Hallberg
Länk: Göteborgs stadsteater


RECENSION/TEATER. Skådespeleriet är så trimmat att det får en säregen, musikalisk kvalitet – men varför tar man inte ut de psykologiska svängarna med Stenen? Liv Landell Major har varit på Göteborgs stadsteater och sett Skandinavienpremiären av Marius von Mayenburgs drama.

På ett kick är den över, Mattias Nordkvists tolkning av den tyska dramatikern Marius von Mayenburgs Stenen på Göteborgs stadsteater.
   Det gör mig kluven. För det beror inte bara på att det är tajt och välspelat, utan snarare på att man väntar sig mer. Temat bjuder onekligen in till en komplex berättelse.


Stenen pendlar snyggt mellan nutid och dåtid, och kretsar kring en familjehemlighet med rötter i andra världskriget. Ett laddat besök ur det förflutna ställer saker och ting på sin spets i en tysk medelklassfamilj, och får den tonåriga dotterdottern – trovärdigt gestaltad av Bianca Kronlöf – att konfronteras med den livslögn hon varit pådyvlad. Upplägget är obehagligt och raffinerat.


Och visst blir man berörd – men inte förvånad och absolut inte skakad vilket jag kanske lite slentrianmässigt hade väntat mig. Men jag kan inte riktigt se varför man gör en pjäs där åldringar har nazibroscher i smyckeskrinet utan att borra sig djupare ner i den psykologiska dimensionen. Jag hade lätt suttit kvar i en timme om tillfälle bjudits.


Med detta inte sagt att publiken sitter och rullar tummarna – skådespeleriet är som sagt vältrimmat så till den grad att det antar en puls. De avskalade replikerna kastas fram i ett slags stackato som till en början känns lite styltigt men som snart ger en musikalitet och ett egensinne åt helheten.
   Av de enskilda insatserna fastnar jag särskilt för Marie Delleskog som spelar mormodern Whita i relativt ung respektive mycket gammal ålder. Hon är distinkt, känslig, överraskande rolig och fungerar som alltings självklara nav.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare