Birgit (och Birgit) hundra årCullbergbaletten framför Johan Ingers koreografi Som Om, under jubileumskvällen för Birgit Cullberg på Kungliga Operan. Här syns Adam Schütt, Åsa Lundvik Gustafson, Sandra Marín Garcia och Patricia Vázquez. Foto: Håkan Larsson
Recensioner [2008-01-21]

Birgit (och Birgit) hundra år


RECENSION/DANS. I år firar den svenska dansen dubbelt hundraårsjubileum. För att hedra jubilarerna Birgit Åkesson och Birgit Cullberg gör Dansmuseet en utställning och Kungliga Operan en balettföreställning. Nummers Lena Andrén har varit på båda.

Det är ingen överdrift att påstå att utan Birgit Åkesson och Birgit Cullberg hade den svenska danskonsten sett mycket annorlunda ut idag. Faktiskt är det svårt att tänka sig en samtida svensk danskonst utan dessa två gestalter – så genomgripande har deras inflytande varit på senare generationer.
   De startade rörelser som gett oss Cullbergbaletten, och via Margaretha Åsberg och Mats Ek, som förmedlat deras konstnärliga arv, en särartad svensk danskonst. I år fyller de båda två hundra år. 


Jag inledde jubileumskvällen med ett besök på Dansmuseet, som i utställningen Birgit & Birgit 100 år gör sitt bästa för att belysa de två koreografernas skapande. Det viktigaste är de filmer som visar koreografier av Åkesson och Cullberg, eftersom mycket få verkar anse det möjligt – eller ens lämpligt – att sätta upp dem. Några enstaka verk förekommer trots allt, till exempel Fröken Julie, Birgit Cullbergs stora genombrottsverk från 1950 och Persefones dans ur Sisyfos, Birgit Åkessons första verk för Kungliga Baletten från 1957.


Fröken Julie är Kungliga Balettens del av jubileumsföreställningen på Operan men i jämförelse med de uppsättningar av verket som jag har sett tidigare är denna version en rätt avslagen historia. Här finns visserligen väl utförda steg men inte mycket av den sjudande köns- och klasskamp som är ett centralt tema för såväl Cullberg som Strindberg, och som är en av orsakerna till balettens och dramats världsvida succé.


Cullbergbaletten bidrar till jubileet med den skönt dystopiska Som Om av Johan Inger, och trots att tre av de centrala dansarna vid premiären inte medverkade gjorde Inger gott bruk av befintliga dansare. Nykomlingen Adam Schütt överraskar i en delvis talad delvis dansad dialog mot Åsa Lundvik Gustafson där hon tar andan ur mig genom sin sårbarhet och sitt tysta motstånd mot översittarens fega brutalitet.


Med tanke på Kungliga Balettens resurser tycker jag att man borde ge både Cullberg och Åkesson riktiga jubileumsgalor som verkligen speglar deras inflytande och koreografiska urkraft. Jag undrar hur det hade sett ut om Birgit & Birgit varit Bengt & Bengt?


 



Se även:
Birgit & Birgit 100 år
Jubileumsutställning om Birgit Cullberg och Birgit Åkesson på Dansmuseet till och med den 6 april.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare