Bitterhet utan bettTove Olsson som Sara i Bitterfittan på Västerbottensteatern. Foto: Patrick Degerman
Recensioner [2009-02-11]

Bitterhet utan bett

Bitterfittan av Pontus Stenshäll efter Maria Svelands roman
Scen: Västerbottensteatern
Ort: Västerbotten
Regi: Pontus Stenshäll
Ljus: Bertil Rhodin
Medverkande: Tove Olsson
Scenografi och kostym: Helena Weegar
Ljud: Rickard Lanzén
Länk: Västerbottensteatern


Pontus Stenshälls dramatisering av Maria Svelands arga feministiska roman Bitterfittan på Västerbottensteatern är färgad av ironi och sarkasm. Nummers Ann Enström undrar: vart tog ursinnet vägen?

På ett av Västerbottensteaterns reklamblad står att läsa att Bitterfittan rekommenderas för dem som gillade förra säsongens populära Lifsens rot, en pjäs efter en roman av Sara Lidman.
   Förutom denna lösa sammankoppling hittar jag inga uttalade ambitioner från teaterns sida att länka ihop de båda föreställningarna. Vilket kan tyckas märkligt med tanke på att Bitterfittan så tydligt kan läsas som en förlängning av Lifsens rot, tematiskt förankrad i det ursinne som alltför många kvinnor, samtida och historiska, har brottats med som en följd av det ojämlika livet i en patriarkal ordning.


Det finns en stor skillnad i tilltal mellan de två pjäserna: i Lifsens rot finns ett genuint förhållande till ursinne och bitterhet, medan ilskan i Bitterfittan omgärdas av ironi och sarkasm. Genuiniteten rinner ut med badvattnet för att ersättas med en nonchig arrogans och upptrashad estetik – så typisk för regissören Pontus Stenshäll, men här så fel i sitt sammanhang.


När Tove Olsson på ett överdrivet sätt väser fram ordet ”bitterfitta” i den knastriga micken som står framför det höga barbord hon sitter vid blir det alltför tydligt att uppsättningen långtifrån tar Sara-karaktärens ilska och ambivalenta förhållande till kärleken, familjen samt karriären på allvar.
   Hon, som ensam åkt till Teneriffa för att vila upp sig från sin treåring och i förlängningen bli en bättre mamma, försöker i denna fristad få perspektiv på de jämlikhetssträvanden som hon både hämtar kraft ifrån och förbittras av.
   Detta vägrar Stenshälls dramatisering och regi att ta på allvar, med påföljden till och med skådespeleraren verkar obekväm.

Ann Enström

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1