Innan jag ens hinner fråga hur läskigt han tycker detta är säger han:
– Det är skräckinjagande och otroligt inspirerande.
Hur filmregissören som Guldbaggebelönats för sin Om jag vänder mig om fått till stånd en sån här teatervår med så pass liten teatererfarenhet förklarar han med att han först fick en inbjudan av teaterchefen Benny Fredriksson att regissera något. Runge föreslog då ett par pjäser av Pinter och Shepard, han hade ju gjort sin regidebut med Pinters Aska i Göteborg och kände sig hemma i Pinter. Men han hade som villkor att få välja ut ensemblen själv.
– Jag kände att jag behövde ha tryggheten att få jobba med skådespelare som jag jobbat med tidigare och efter mycket övertalning och lite hot fick jag ihop de skådespelare jag ville, säger Björn Runge.
Jakob Eklund ska rädda världen
Teaterchefen accepterade dealen med kontringen ”då får du skriva något själv”.
I den helt nyskrivna pjäsen Uppdraget får vi således se Jakob Eklund i rollen som Gid, en man som har ett inte helt glasklart uppdrag från ”Förenade nationerna” att rädda världen och bromsa fattigdomsspiralen. Vi får se Pernilla August som Gids fru Laura, en före detta läkare, Sanna Krepper spelar journalisten Deb, som nyligen intervjuat Gid om dennes uppdrag. Debs pojkvän Leo spelas av Francisco Sobrado och i rollen som den lite mystiska damen Joy ses Ann Petrén. Hela ensemblen medverkade i filmen Om jag vänder mig om. Så vad i består egentligen den nya lockelsen med teaterarbetet för Björn Runge?
– I filmen är drivkraften framför allt att komma åt närvaron och jag har arbetat med den filmtanken i teatern. Men som filmregissör leder man arbetet från början till slut, i teatern ska regissören avveckla sig själv och få föreställningen att genomgå ett stålbad av begriplighet.
(Foto: Petra Hellberg)
Pernilla August sms-hotades att ställa upp
Så hur står det då till med begripligheten i Uppdraget? Genom att läsa manuset förstår man att här öppnas upp för vida tolkningsmöjligheter. Det kan handla om alternativa fiktionsplan, olika verklighetsuppfattningar och det kan vara något
slags ”efter katastrofen” som skildras.
Pernilla August säger att hon i första hand läser pjäsen som existentiell.
– Men det är nog väldigt mycket upp till publiken att tolka den, det är upp till var man befinner sig i livet. Här finns kärlek, död, katastrofer, krig och världsekonomiska problem, säger Pernilla August.
– Det är väldigt mycket teater.
Pernilla August var en av dem i ensemblen som behövde särskild övertalning inklusive hot för att skriva på pjäskontraktet.
– Ha-ha, jo det var väldigt många sms fram och tillbaka under förra sportlovet. Bland annat kom det ett där Björn skrev ”det kanske inte blir någon pjäs, jag kanske skriver en bok i stället”, så då kunde jag förstås inte säga nej.
– Jag är oerhört selektiv med mina teaterjobb för att jag tycker att de är så energikrävande, det som dragit den här gången var det roliga i att få jobba med den här konstellationen av människor igen, säger Pernilla August.
Från fattigdom till havsterrorism
Björn Runge är inte den som ligger på latsidan. Bara 18 dagar efter att debutpjäsen haft premiär är det dags för pjäs nummer två att möta publiken. Dialog blir den avslutande delen i Teater Galeasens pjäskoncept Trilogin och den har Björn Runge skrivit utifrån att ha läst Clara Diesens och Martina Montelius två inledande monologer samt efter att ha pratat med skådespelarna Leif Andrée och Anna Wallander som spelar monologerna.
– Jag har plockat och samplat text, uttryck och moment ur de två monologerna och så har jag inspirerats mycket av en faktabok om havsterrorism, som är en växande problem i Sydostasien och utanför Afrikas kust. Jag läste om ett fartyg som kapats av ett slags moderna pirater där hela besättningen mördades utom maskinisten, som låstes in i maskinrummet för att hålla igång skeppet som smugglade varor och människor.
Av den historien är det främst situationen med den inlåsta maskinisten som är synlig i Dialog. Men hur den uppsättningen blir vet inte Björn Runge särskilt mycket om, den regisseras av Johan Wahlström och Runge har fullt förtroende för att det blir en finfin föreställning. På en punkt kan man dock ana likheter mellan Björn Runges pjäsdebut och den snara uppföljaren, mellan Gids uppdrag att rädda världen från fattigdom och ingången via havsterrorismen.
– Jag har en stark vilja att spegla det stora i det lilla, säger Björn Runge
PREMIÄRFAKTA
- Uppdraget har premiär lördag 10 mars på Stockholms Stadsteaters lilla scen
- Dialog har premiär onsdag 28 mars på Teater Galeasen i Stockholm