Syskon får höra det ofta, även föräldrar och barn – och särskilt ofta nyblivna föräldrar: ”Åh, ni är så lika” alternativt ”Men åh, ni är inte särskilt lika”. Och om några vet hur det känns att ständigt bli identifierade och jämförda med sina syskon så är det tvillingar.
Jag gissar att oavsett man är enäggs- eller tvåäggstvilling så lägger omgivningen extra krut på att analysera graderna av likhet/olikhet i tvillingars utseenden och i förlängningen jämförs säkert också personlighet, utveckling, karriärsval, kärleksliv etc.
I Philippe Blanchards nya stycke How About You? Uppträder de italienska tvillingbröderna Luca och Gabriele Stifani just som tvillingbröder, betonat genom identiska kläder och inledningsvis helt synkrona rörelser i en taktmässig promenad runt scenen. Först är det bara små, små rörelsedetaljer som skiljer dem åt, men efterhand går de över till att härma varandra och via rörelserna kommentera sina olikheter.
De rustar för show med mikrofoner och förstärkare, partydansar och dricker drinkar. Bråkar lite, kysser varann, pysslar om varann.
Koreografin är enkel men eftertänksam och känslor kommer fram med hjälp av Philippe Boix-Vives emellanåt riktigt svängiga musik.
Tempot växlar, frysta poser markerar övergångar och scenljuset adderar en viss framåtberättelse, även om en del transportsträckor gärna hade kunnat kortas av. Den ena brodern bäddar ner den andre medan ett discoglobsmönster snurrar mot väggarna. Jag fantiserar fritt om att de spelar upp några händelser ur uppväxten, kanske när en av dem var sjuk, de bjuder på en sån typisk syskonrelationsdramatik. Eller läser jag bara in det för att jag vet att de är tvillingar?
I programbladet finns Blanchards konceptuella tes nedskriven: ”Det finns mer av mig någon annanstans. Kanske någonstans där jag aldrig har varit.” Den kan härledas till teorin om att människor har tvillingsjälar, men också till den existentiella frågan om hur man identifierar sig utifrån andra människor, ser något av sig själv i andra. Och därmed också gärna bedömer och tolkar andra människor genom att jämföra dem. Något som blir extra tydligt i scenkonsten – och alltså särskilt i How About You?