Blogga dig backstageYoutube, Myspace, Facebook eller en helt egen blogg. Efter ett par års teknikfientlighet har teatrarna på allvar börjat använda sig av nätet i sin marknadsföring.
Nyheter [2007-10-04]

Blogga dig backstage

Blogg.se, blogspot.com, myspace.com, facebook.com, youtube.com. Teatervärlden suger just nu in sin publik backstagevägen via cyberspace. Där är publikperspektivet det omvända och tolkningsföreträdet ägs av scenkonstnärerna själva.

”Lade mig ner under gradängen, väntade, det blev bättre.” Den korta inblicken i repetitionsarbetets vedermödor signerat en regissör vid Regionteater Väst är en av många möjliga backstagevisiter på nätet just nu. Teatervärlden satsar hårt på att tillfredställa publikens verkliga (eller inbillade) behov av att titta in bakom teaterns kulisser. Ett intressant fenomen i föreställningsbloggarna är att perspektivet är det omvända: skådespelaren betraktar och bedömer sin publik – inte tvärtom.
   På Elverkets masenblogg.se kan man följa regissören Stefan Larsson till Nice där han strax efter Måsenpremiären via sms och telefonsamtal tar emot kritiken:

”Jag sitter här och får verkligen behärska mig för att inte falla ut i raseri och bitterhet mot vissa delar av kritikerkåren – men jag ska behärska mig. Okunnighet och enfald rår man inte på”.

Är några utlämnande rader man kan hitta där, medna Gunilla Backman postar korta, vykortslika inlägg på sin blogg. Mattias Brunns föreställningsblogg till riksteaterturnerande … efter Fredrik är en roadblogg med reflektioner från publikmöten och platser som Trosa – världens ände och Hjortkullen – Sveriges demografiska mittpunkt. På elektra.blogg.se beskriver regissören Michael Cocke svårigheterna i att hitta en balans i Elektra Shows budskap. Cirkus Cirkör turnerar just nu med Cirkusliv och bloggar sig igenom turnén för ytterligare öppna upp tältduken för sin barnpublik. Utvandrarna.blogg.se tar surfaren med sig genom skapandet av uppsättningen, vidare ut på turnén och till en värld där människor klassas som illegala. Regissören Farnaz Arbabi säger att bloggen tvingade teamet att formulera sin vilja offentligt med uppsättningen redan under repetitionsperioden, men att den också ledde till ökad publikkontakt.
   –  Rent konkret blev jag överraskad över alla kommentarer vi fick på Utvandrarna-bloggen. Vi var ju bland de första, så vitt jag vet, i Sverige att ha en blogg där man redovisar teaterprocessen så offentligt. 


Regissören Farnaz Arbabi är både myspace och facebook-medlem och var förmodligen en av de första att starta en repetitionsblogg där besökarna ingående kunde följa processen med en föreställningen, i detta fall Utvandrarna. (FOTO: Pierre Zoetterman) 

Men det är inte bara på de rena bloggsajterna
som teatermänniskorna återfinns i cyberrymden. En mängd scenkonstnärer och grupper – framför allt ur den yngre generationen – hänger på communityn myspace.com: koreografen Malin Hellkvist Sellén, Bastard Produktion och livekonstkollektivet Melo är några få exempel. En av de saker som gör myspace.com till en uppskattad musikersajt, att man kan lägga upp låtar och videoklipp, är lika genialt för scenkonstnärer som snabbt vill ge besökaren en uppfattning om sina föreställningar.
   Som publik ramlar man på myspace.com inte bara in bakom kulisserna utan också rakt ner i scenkonstnärernas nätverk – här kan man se vilka kompisar varje myspace-användare har. För den nätverksnyfikna är Facebook.com också effektivt: gruppen Teatersverige har i skrivande stund 591 medlemmar medan profilen Malmö Dramatiska Teater ännu bara lyckats hitta två vänner på Facebook.
   Farnaz Arbabi är både myspace och facebook-medlem. Hon ser det som en ny form för minglande och nätverkande där det är lättare att lite inoffciellt ta kontakt med någon som jobbar med något intressant.
   – Jag vet inte riktigt om jag ska vara privatpersonen Farnaz eller yrkespersonen Farnaz ute på nätet. Men jag har absolut knutit massa nya kontakter genom både MySpace och Facebook och jag får ofta jobbmeddelanden på båda ställena.
Ytterligare en ny tummelplats för teaterfolk är videocommunityn Youtube som exempelvis Musik i Väst just nu använder för att lansera sin föreställning Knaster, ett samarbete mellan Kulturlabbet, Sensus och Musik i Väst. Camp X i Köpenhamn, där Farnaz Arbabi just nu jobbar, marknadsför samtliga föreställningar via Youtube. Hon tror att kontakten med publiken via nätet kommer att fortsätta att växa – samtidigt som hon konstaterar att det fortfarande finns en viss teknikfientlighet i teatervärlden.

Länk
Även Nummer finns förstås på Youtube med våra videoinslag

Kuriosa
Det är inte bara teater som blir blogg, blogg kan bli teater också » 

 

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare