Fördjupning [2000-02-14]

Borgs balett- och drömkompani

Rolf de Maré gjorde det, Kenneth Kvarnström och Petter Jacobsson har gjort det – och nu gör Conny Borg det en gång till! Den 14 februari startar han ett nytt kompani, Nya Svenska Baletten. Eller varför inte kalla det för den allra nyaste svenska baletten.

När jag träffar dansaren och koreografen Conny Borg är han mitt uppe i de hektiska förberedelserna inför kompaniets premiär på föreställningen med namnet Galapremiär, på alla hjärtans dag på Riddarfjärdsskolan i Stockholm.
   Över en kopp kaffe berättar han att tanken på att starta ett ungdomskompani funnits hos honom i flera år. I samarbete med Pierre de Olivo och Svenska Balettskolans rektor, Kerstin Lidström, konkretiserade han till slut idén. I det sammanhanget dök ett speciellt namn upp, Nya Svenska Baletten, namnet på hans första danskompani som nu blir det nya kompaniets namn.


Avsikten är inte att bryta sig ur Svenska Balettskolan eller konkurrera om publiken med redan etablerade grupper och institutioner. Målet är att hjälpa unga dansare som befinner sig mitt emellan skola och yrkesliv att utvecklas och på så sätt lägga grunden för en ny svensk balett.
   Kompaniet ska samarbeta med skolan utifrån en självständig position, ekonomiskt såväl som konstnärligt. I vår ger kompaniet och skolan gemensamma föreställningar i Parkteaterns regi. Genom att stödja kompaniet hoppas Svenska Balettskolan å sin sida att bli synligare.


Eftersom Nya Svenska Baletten ska vara de ungas eget kompani, vill Conny Borg så långt det är möjligt engagera unga koreografer. Inför kompaniets första engagemang, en turné till Manchester, hoppas han hitta användbara koreografier i skolans årliga moderna program där flera av eleverna presenterar egna verk.
   – Som erfaren farbror måste jag lyssna på dansarna och ta emot deras impulser om vad som går idag och vad unga människor kan vara intresserade av att se. Jag får blanda det med mina erfarenheter och resonera med dem så att vi kan komma fram till något som vi tror kan bära.


Och erfarenhet av ungdomsverksamhet har Conny Borg. I början av 1960-talet, när han själv var ung dansare i Operabaletten, tog han och Gösta Svalberg initiativ till skolföreställningar runt om i landet.
   På min fråga hur det fungerade, svarar han med ett grin att det gick jättebra och berättar om den gången de möttes av den entusiastiska uppmaningen: ”In med balettbrudarna!”


Han tror på den konstnärliga dansens framtid i ungdomskulturen. Inte minst för att dagens unga dansare är mycket öppnare för nya idéer än de flesta var när han var ung.
   – De är mycket villigare att pröva på nya saker och bryta sig ut och det är därför jag vill stötta och utmana dem genom kompaniet.


Han vill att kompaniet ska samarbeta med olika konstnärer och vara gränsöverskridande.
   – Vi måste titta utåt och se om vi kan hitta andra samarbetspartners. Redan nu har vi etablerat samarbete med Kungliga Baletten och Cullbergbaletten.


Inom kompaniet pågår också diskussioner om att ta kontakt med streetdansgruppen Bounce elelr andra samarbeten.
   – Det känns som om det vilar ett stort nedläggningshot över hela danskonsten. Det är många kompanier som har avvecklats i skymundan och alla som nu existerar får verkligen slåss för sin överlevnad. När jag kom till Malmö 1971 gav man åtta föreställningar under året med 25 dansare. När jag slutade (1979) var vi 47 dansare och vi gav cirka 60 föreställningar. Idag är kompaniet kraftigt nedläggningshotat. Det känns som en skymf mot hela mitt arbete och det sporrar mig till att inte ge upp utan fortsätta slåss på mitt sätt. Där ligger utmaningen gentemot de kommande dansarna. Att bevisa att det går att göra konst och att det går att få fram pengar.


När Conny Borg startade den ursprungliga Nya Svenska Baletten 1970 fanns ingen tradition med ekonomiskt understöd till fria dansgrupper. För att få ihop pengar skrev han till och med ett personligt brev till Olof Palme.
   Idag är situationen annorlunda och sponsring något helt naturligt för att inte säga oundvikligt. Men trots det tycker han att det är viktigt att samhället är villigt att betala för kulturen.

Den respons de har fått från massmedier och företag visar att det finns intresse för ett ungdomskompani.
   – Jag tror att vi är rätt i tiden. Idag är det angeläget att satsa på ungdomar. Men det gäller att visa att man finns, att man är bra och att man är ”möjligt kostsam”. Kvalitet till rimliga kostnader och inte för mycket drömmar. Det är publiken som ska drömma, säger Conny Borg, som lovar att han och Nya Svenska Baletten ska försöka skapa föreställningar där publiken får sina drömmar uppfyllda.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare