Aliette Opheim i Tribunalens beredskapsfars. Foto: Elisabet Sverlander
Recensioner [2014-10-20]

Brännande beredskap till sjöss

Om kriget kommer av Jan Käll
Scen: Teater Tribunalen
Ort: Stockholm
Regi: Richard Turpin
Musik, sångtexter: Janne Tavares
Scenografi: Sören Brunes
Kostym: Ulrika van Gelder
Koreografi: Teresia Björk
Ljusdesign: Carina Gedeon
Mask: Theresia Frisk
Medverkande: Henrik Dahl, Jon Henriksen*, Sanna Ingermaa Nilsson, Carl-Axel Karlsson, Anita Nyman, Aliette Opheim**, Victor Ståhl Segerhagen**, Janne Tavares, Leonard Terfelt, Kim Tjernström***, Sara Turpin (*Student vid Teaterhögskolan i Helsingfors, **Student vid Teaterhögskolan i Göteborg, ***Student vid Teaterhögskolan i Malmö)
Länk: Teater Tribunalen


RECENSION/TEATER. Det är politisk satirmusikal på rykande färsk nivå när rysskräcken intar Teater Tribunalen. Men pjäsens brokiga skuta på Östersjöns vatten levererar inte i nivå med sina dagsaktuella ambitioner, menar Nummers Jon Asp.

Mindre än en timme efter att Försvarsmakten på fredagskvällen gick ut med ett pressmeddelande om misstänkt ”främmande undervattensverksamhet” i Stockholms skärgård, spelades Tribunalens Om kriget kommer för första gången. Det är svårt att tänka sig en teaterpremiär med bättre timing – även om denna fiktion bottnar i konspirationens tanke. Här tycker nämligen den svenska försvarsministern att det går alldeles för långsamt med Sveriges Natomedlemskap. Därför lejer hon ett fartyg – bokstavligen riggar – i syfte att spränga det ute på Östersjön, bara för att skylla illdådet på Ryssland.

Pjäsen lanseras som ännu en beredskapsfars av Jan Käll (efter succén med Soldaten Svejk för fem år sedan) – och ”en musikal som går på djupet”. Djupet är nog mest menat som ordvits. Beredskapsfars är däremot väl funnet. Här återkommer hela den fartygsinspirerade samhällsterminologin: från skeppsbrott och myteri till Titanics socioekonomiska offerfilosofi. Beredskap gäller på alla fronter. Pjäsens strävan efter transparens och publikkontakt vet inga gränser – till och med logerna är öppna till allmän beskådan i scenkanterna, varifrån en tiohövdad ensemble genomför det ena ombytet efter det andra, runt Sören Brunes uppfinningsrika båtbygge.

Det är socialdemokraterna som inför valkampanjen bestämmer sig för en kickoff på en finlandsfärja. Änklingen med tre småbarn som blir del av Fas-3-gemenskapen när han sänds ut för att halvårsvis plocka bultar på ett sjunkande skepp. Och alltså försvarsministern (Karin) som försöker vinna gehör hos världens självgodaste utrikesminister (Carl). På detta utsatta fartyg begås det ena justitiemordet efter det andra, med ett antal kända namn vid en provisorisk domstol: Krister, Göran och den försupne polischefen Pentti. Värsta driften träffar ändå före detta jämställdhetsombudsmannen Classe i goda vänners dryckeslag, vindflöjeln som söker nya vinster på okänt vatten, men som ordentligt påstruken i Leonard Terfelts gestalt inte ens kan stå upp för sin åtalade. Här är det som om Leif GW Persson med lös hand illustrerat Quick-affärens hänsynslösa, självrättfärdigande narrativ – så länge jag själv är juridiskt oklanderlig.

Problemet är att Om kriget kommer inte är tillräckligt rolig eller tillräckligt smart. För att slå in så många öppna dörrar hade krävts mer raffinemang. Nu blir det mest text- och musiksatta pamfletter, levererade som av vilket tidningsläsande humorgäng som helst. Kanske smittar plattheten i det politiska landskapet, inte minst den gråa partipolitiska mittfållan, av sig.

Visst finns goda skådespelarinsatser (till exempel Sara Turpin och scenskoleeleven Jon Henriksen) och ett par roliga inslag, till exempel den koketta krönikören som trött på källkritik hellre samlar lite information för att underbygga sina förutfattade meningar. Men det blir tyvärr aldrig någon riktig styrfart på skutan, och inte mycket till djup. Fartygsthrillern blir för spretig, de uddlösa musikalnumren för många, driften alltför förutsägbar. En pjäs ska förstås inte bedömas utifrån teaterns rykte – och så görs inte heller här. Men trots all färdighet av och på scen håller pjäsen inte en nivå värdig Tribunalens anseende, vare sig vad gäller konstnärlig finess eller politisk radikalitet.

Jon Asp

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare