Nyheter [2006-01-11]

Bred vår på Norrlandsoperan

Sydafrikanskt operasamarbete, filmmusikkonsert, solodans med Kajsa Sandström och snabbmatsdans med Maria Clara Villa-Lobos – Norrlandsoperans vårutbud är vitt och brett. Först ut är wannabe-operasångarens våta dröm: Opera-singalong-konsert.

Redan söndag den 15 januari har alla wannabe-operasångare sin chans. Norrlandsoperans kör sjunger verk av bland andra Verdi och Tjajkovskij, publiken får klämma i under kända passager. Annars rymmer våren två större operasatsningar. I april förenas sydafrikanska Cape Town Opera och Norrlandsoperan i Dvoráks och Kvapils Rusalka. Operan bygger på myten om sjöjungfrun som älskar en mänsklig prins. Här blir sjöjungfrun till tjänsteflickan Rusalka som längtar till något hon inte är. Samtida musikdramatik blir det i mars i Svall där Norrlandsoperan står för symfoniorkester och Kungliga Operan för sånginsatserna. Om hedersmord och unga kvinnor i glappet mellan två kulturer. Dessutom får Stinnerboms folkoperaversion av Trollflöjten Sverigepremiär på Norrlandsoperan i samarbete med Umeå teaterförening.

Två utflugna umeåkoreografer återvänder i vår till hemstaden. Malin Hellkvist Sellén gästspelar med Kung Kristina. Kajsa Sandström som fått sin utbildning till danskonstnär på PARTS i Bryssel skapar ett solo i residens på Norrlandsoperan. Umeåpubliken har tidigare mött henne i Manual Focus och Rabbit hole 2.0.
   – På sätt och vis är det här solot mitt drömprojekt. Jag får tid att reflektera över hur jag utvecklats genom åren och se vad som händer när jag själv ställs inför att skapa något nytt, säger Kajsa Sandström.

Snabbmatsdans
Redan i februari intar en annan PARTS-utbildad koreograf, Maria Clara Villa-Lobos, dansscenen med XL – because size matters där de stora koreograferna serveras i teatersportsartad snabbmatsform. I dansfabriken massproduceras rörelser på löpande band.
   – Det system jag konfronteras med som konstnär, men också som människa, när jag försöker klämma mig in i en kassakö till exempel, är ett system där koncept som globalisering och monokultur blivit en del av vår vardag, säger Maria Clara Villa-Lobos.
   Symfoniorkestern på Norrlandsoperan fortsätter friskt att gå över traditionella gränser. I februari hålls en konsert med musik ur filmer som Hajen, Stjärnornas krig och Sagan om ringen. Nytt för i år är också att feministiska föreningen She’s got the beat flyttar in på Norrlandsoperan med sin årliga tjejdominerade festival.

Jenny Aschenbrenner

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare